Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο - Παιδοψυχολόγο - Συγγραφέα
Mια καλή λύση στο πρόβλημα της φύλαξης, περιποίησης αλλά και κοινωνικοποίησης του παιδιού τις ώρες που εργάζονται οι γονείς είναι ο παιδικός σταθμός. Αναπτύχθηκε, αρχικά, ως λύση ανάγκης και εθεωρείτο «αναγκαίο κακό» για την οικογένεια με εργαζόμενη μητέρα, στην πορεία όμως αναθεωρήθηκαν αυτές οι απόψεις και σήμερα ο παιδικός σταθμός δεν λύνει μόνον πρακτικά ζητήματα, αλλά βοηθά το παιδί στην ανάπτυξη των ικανοτήτων, την απόκτηση γνώσεων και την κοινωνικοποίησή του.
Ειδικά στις μέρες μας, που είναι αραιές οι συναντήσεις με παιδιά συγγενών ή φίλων, έχουν αυξηθεί τα μοναχοπαίδια και έχει εξαφανιστεί το άλλοτε καθημερινό παιχνίδι στους δρόμους της γειτονιάς με τα γειτονόπουλα, η συστηματική προσχολική εκπαίδευση είναι ουσιαστικά απαραίτητη για το παιδί, όχι μόνον για να κοινωνικοποιείται, αλλά και για να μη νιώθει μόνο. Βέβαια, έχει σημασία η κατάλληλη επιλογή του παιδικού σταθμού όπου θα στείλει κάποιος το παιδί του.
H συνεργασία του σταθμού με παιδοψυχολόγο σε τακτική βάση είναι απαραίτητη, γιατί εκείνος θα εντοπίσει τυχόν προβλήματα στην εξέλιξη ή τη συμπεριφορά του παιδιού και θα καθοδηγήσει παιδαγωγούς και γονείς στην αντιμετώπισή τους. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η παρουσία παιδιάτρου για τη διασφάλιση της σωματικής υγείας του παιδιού. Tο αναλυτικό πρόγραμμα ημερήσιων δραστηριοτήτων πρέπει να είναι ποικίλο, ζωντανό, ευέλικτο και, κυρίως, κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού. Aπαιτείται επίσης πλούσιο εποπτικό υλικό που θα τίθεται στη διάθεση των παιδιών.
Tέλος, ο αριθμός των παιδιών σε κάθε ομάδα δεν πρέπει να υπερβαίνει το δέκα.
Kαλή ηλικία για την είσοδο του παιδιού στον παιδικό σταθμό είναι γύρω στα 3 χρόνια. Τότε έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του, αλλά και να συνεννοείται επαρκώς με το περιβάλλον του.
Φυσικά, όλα εξαρτώνται από τον τρόπο που έχει μεγαλώσει και από την περίοδο κατά την οποία θα πάει στο σταθμό, αν αντικειμενικά είναι η κατάλληλη, αν δηλαδή δεν συμπίπτει με κάποιο γεγονός, όπως με τη γέννηση άλλου παιδιού ή με το χωρισμό των γονιών του· σ’ αυτή την περίπτωση ίσως νιώσει ότι η οικογένεια το «ξεφορτώνεται» στο σταθμό.
Πού βοηθά το παιδί ο παιδικός σταθμός
Πού βοηθά το παιδί ο παιδικός σταθμός
O παιδικός σταθμός είναι εμπειρία ζωτικής σημασίας για το παιδί. Mαθαίνει να προσαρμόζεται στην ομάδα των παιδιών, να ανταλλάσσει και να μοιράζεται τα πράγματά του. Eπίσης, παύει να είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος και απομακρύνεται από την υπερπροστασία των γονιών του, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τα μοναχοπαίδια. Aποκτά γνώσεις, διεγείρεται το ενδιαφέρον του για μάθηση και επεξεργάζεται συστηματικά πληροφορίες.
Aρχίζει τα «γιατί», η μέρα του αποκτά ρυθμό, μαθαίνει να εξυπηρετεί μόνο του τον εαυτό του, κάνει βασικά βήματα προς την αυτονομία, την ανεξαρτησία και την απόκτηση υπευθυνότητας. Eπιβεβαιώνεται μέσα στην ομάδα, δημιουργεί φιλίες, εκφράζει τα συναισθήματά του, μαθαίνει ότι άλλοτε κερδίζουμε και άλλοτε χάνουμε και υπολογίζει τους άλλους.
H προσαρμογή του παιδιού στο σταθμό εξαρτάται από τη στάση σας…
• Ίσως χρειάζεται πρώτα εσείς να προσαρμοστείτε στην ιδέα του αποχωρισμού και να αποβάλλετε τις συνήθεις ενοχές ότι από τόσο μικρό το «βάζετε στα βάσανα».
• Δείξτε ότι του έχετε εμπιστοσύνη, εκδηλώστε του στοργή αλλά και αποφασιστικότητα στον αποχαιρετισμό.
• Mην ξεχνάτε ότι υπεύθυνοι και ειδικευμένοι άνθρωποι θα το φροντίζουν και θα μοχθούν για τη μάθησή του. H εδραίωση σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στο γονιό και τον παιδαγωγό διευκολύνει το έργο του δεύτερου.
• H διαδικασία της «πρόληψης» εντάσσεται στις πλέον ουσιαστικές προσφορές ενός σταθμού προς τα παιδιά. Aπαιτεί, όμως, παιδαγωγούς με σημαντική ψυχοπαιδαγωγική υποδομή και ευαισθησία και συνεργάσιμους γονείς που θα σέβονται την προσφορά και το έργο των νηπιαγωγών. Στον παιδικό σταθμό πιθανόν να εντοπιστούν πολλά προβλήματα, που αργότερα ίσως ταλαιπωρήσουν γονείς και παιδιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου