Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2016

Πώς να βοηθήσουμε κάποιον που περνάει κρίση πανικού

Φανταστείτε το εξής: Κάνετε την καθημερινή σας ρουτίνα. Μπορεί να μαγειρεύετε, να καθαρίζετε το σπίτι σας, ή να ετοιμάζεστε να μπείτε στο μετρό. Είστε ήρεμοι. Και ξαφνικά, το επόμενο λεπτό σας καταπίνει ένα έντονο αίσθημα τρόμου. Για όσους είχαν την ατυχία να βιώσουν μία κρίση πανικού, αυτά τα συναισθήματα αποτελούν γνώριμη πραγματικότητα και γνωρίζουν ότι όταν συμβαίνει ένα επεισόδιο κρίσης πανικού, η στάση που κρατούν, μερικές φορές, οι κοντινοί μας άνθρωποι μπορεί να πληγώσει αντί να βοηθήσει.

Είναι χαοτικό και τρομακτικό να βλέπεις κάποιον να κυριεύεται από πανικό. Παρ? ολ? αυτά υπάρχουν τρόποι να μη μείνετε στήλη άλατος στη θέα μίας τέτοιας κατάστασης, μη γνωρίζοντας τι πρέπει να κάνετε. Αρκεί να αποφύγετε συγκεκριμένες φράσεις και συμπεριφορές και να υιοθετήσετε μία πιο βοηθητική στάση.

Συγκεκριμένα:

Μην πείτε «Ηρέμησε»
Βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των φράσεων που πρέπει να αποφύγετε. Για την ακρίβεια, το να πείτε σε κάποιον να ηρεμήσει ή να χαλαρώσει, μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, το άγχος μοιάζει με κινούμενη άμμο. Όσο περισσότερο προσπαθεί κανείς να ξεφύγει από τον πανικό του, τόσο πιο βαθιά μπορεί να βυθιστεί. Άρα, λέγοντας σε κάποιον “μείνε ήρεμος” μπορεί να στην πραγματικότητα να αυξήσει το αίσθημα πανικού του.

Προσφέρετε μία φράση που δείχνει την υποστήριξή σας όπως «Είμαι εδώ για εσένα»
Μία μικρή ενθάρρυνση είναι αρκετή. Εάν θέλετε πραγματικά να βοηθήσετε κάποιον πρέπει να αναρωτηθείτε εάν η στάση σας του επιτρέπει να μοιραστεί μαζί σας τι είναι αυτό που βιώνει και, ίσως, για ποιο λόγο το βιώνει. Φράσεις όπως «μην το σκέφτεσαι» ή «δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανησυχείς» είναι ακυρωτικές για τον άλλον και μπορεί ακόμα και να επιδεινώσουν τον πανικό του.

Μην πανικοβληθείτε
Το να ταραχτείτε ή να πανικοβληθείτε επειδή ένα αγαπημένο σας πρόσωπο παθαίνει κρίση πανικού, μπορεί να χειροτερέψει την κατάσταση. Το λιγότερο βοηθητικό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να αγχωθεί και ο ίδιος και να φορτίσει ακόμα περισσότερο μία ήδη συναισθηματικά φορτισμένη κατάσταση. Επιπλέον, ρίχνοντας λάδι στη φωτιά μπορεί να φανεί ως έλλειψη συμπόνιας.

Ακούστε τι έχουν ανάγκη
Πριν σπεύσετε να ακούσετε το ένστικτό σας, ακούστε τι έχει να πει εκείνος που βιώνει την κρίση πανικού. Αυτός γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα το άγχος του. Αντί να υποθέτετε τι μπορεί να χρειάζεται από εσάς, ακολουθήστε την καθοδήγηση του. Τα επεισόδια κρίσης πανικού βιώνονται διαφορετικά από τον καθένα, κατά συνέπεια είναι διαφορετικές οι ανάγκες που έχει ο καθένας, είτε αυτό πρόκειται για ένα ποτήρι νερό, είτε για ένα ώμο να στηριχτεί.

Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση του άλλου
Οι Άγγλοι το ονομάζουν empathy- o όρος που χρησιμοποιούν οι Έλληνες στην ψυχολογία τουλάχιστον, είναι «ενσυναίσθηση». Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση κάποιου που βιώνει ένα επεισόδιο κρίσης πανικού. Όλοι έχουμε βιώσει καταστάσεις έντονου άγχους με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο οπότε σκεφτείτε πώς θα ήταν να τα νιώθατε στο δεκαπλάσιο. Δείχνοντας συμπόνια δίνετε στον άνθρωπο που βιώνει την κρίση πανικού να καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να αγωνιστεί για να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά του και κατά συνέπεια, ότι είναι ασφαλές να αρχίσει να ηρεμεί. Ένα από τα συνηθέστερα λάθη που κάνει κάποιος όταν έρχεται αντιμέτωπος με μία δύσκολη κατάσταση είναι να σπεύσει να δώσει λύση. Εάν, λοιπόν, μοιραστεί κάποιος μαζί σας κάτι που δεν ξέρετε πώς να διαχειριστείτε είναι προτιμότερο να πείτε «Δεν ξέρω τι να σου πω, αλλά σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μου» παρά να προσπαθήσετε να δώσετε μία συμβουλή που δεν θα έχει αντίκτυπο. Άλλωστε μία τέτοια απάντηση σπάνια θα έχει αποτέλεσμα. Αυτό που πραγματικά χρειάζεται κανείς είναι να έχει ανθρώπους πλάι του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου