Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: Ιανουαρίου 15, 2014 Συγγραφέας: KidsGo
Κάποτε, ο δάσκαλος ανέβαινε στην έδρα, στεκόταν μπροστά σε ολόκληρη την τάξη και δίδασκε πάντοτε το ίδιο υλικό, με πανομοιότυπο τρόπο.
Όλοι έπρεπε να επιτελούν τα ίδια καθήκοντα, κάποιοι προάγονταν, ενώ άλλοι αποτύγχαναν. Η διδασκαλία και όχι η μάθηση ήταν το επίκεντρο. Για όλους τους μαθητές έπρεπε να υπάρχει μια φόρμουλα και αν κάποιος είχε διαφορετικό τρόπο πρόσκτησης γνώσης, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη να εφαρμοστεί μια διαφορετική προσέγγιση.
Όλοι έπρεπε να επιτελούν τα ίδια καθήκοντα, κάποιοι προάγονταν, ενώ άλλοι αποτύγχαναν. Η διδασκαλία και όχι η μάθηση ήταν το επίκεντρο. Για όλους τους μαθητές έπρεπε να υπάρχει μια φόρμουλα και αν κάποιος είχε διαφορετικό τρόπο πρόσκτησης γνώσης, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη να εφαρμοστεί μια διαφορετική προσέγγιση.
Με την πάροδο του χρόνου, αποδείχτηκε, ωστόσο, ότι δεν μαθαίνουν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Ο δάσκαλος διαπίστωσε ότι οι μαθητές έχουν διαφορετικές ανάγκες, ενδιαφέροντα και ικανότητες. Ξεκίνησε, λοιπόν, η εφαρμογή της Διαφοροποιημένη Διδασκαλίας. Ο δάσκαλος προετοιμάζει, τώρα, διαφορετικές εργασίες για κάθε ομάδα στην τάξη του και χρειάζεται, πλέον, περισσότερη προετοιμασία. Υπάρχει, όντως, μέριμνα για τον μαθητή αλλά όχι και για τις ανάγκες του δασκάλου. Άρα, έπρεπε να σκεφτούμε τη διαφοροποίηση με άλλο τρόπο.
10 Τρόποι για να Διαφοροποιηθεί η Μάθηση…
Παραχωρήστε αρμοδιότητες
Επιτρέψτε κάποια ελευθερία στους μαθητές σας. Μη διατηρείτε το ρόλο του εκπαιδευτικού – παντογνώστη, αλλά προσπαθήστε να γίνετε ενεργό μέλος στη μαθησιακή διαδικασία. Μη λαμβάνετε όλες τις αποφάσεις. Δώστε την επιλογή. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να σκεφτούν για το πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τη γνώση.
Επιτρέψτε κάποια ελευθερία στους μαθητές σας. Μη διατηρείτε το ρόλο του εκπαιδευτικού – παντογνώστη, αλλά προσπαθήστε να γίνετε ενεργό μέλος στη μαθησιακή διαδικασία. Μη λαμβάνετε όλες τις αποφάσεις. Δώστε την επιλογή. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να σκεφτούν για το πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τη γνώση.
Αλλάξτε τις προσδοκίες σας
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο πρότυπο, στο οποίο να ανταποκρίνονται όλοι. Δεν ταιριάζουν όλοι στο παραδοσιακό εκπαιδευτικό καλούπι, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν δικαίωμα στη γνώση. Ίσως χρειαστεί να αλλάξετε τον τρόπο διδασκαλία σας.
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο πρότυπο, στο οποίο να ανταποκρίνονται όλοι. Δεν ταιριάζουν όλοι στο παραδοσιακό εκπαιδευτικό καλούπι, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν δικαίωμα στη γνώση. Ίσως χρειαστεί να αλλάξετε τον τρόπο διδασκαλία σας.
Αλλάξτε την ακολουθία
Οι μαθητές δεν χρειάζεται να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στο έπακρο πριν να χρειαστεί να τις εφαρμόσουν. Προσπαθήστε να παρέχετε ουσιώδεις και γόνιμες ευκαιρίες μάθησης.
Οι μαθητές δεν χρειάζεται να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στο έπακρο πριν να χρειαστεί να τις εφαρμόσουν. Προσπαθήστε να παρέχετε ουσιώδεις και γόνιμες ευκαιρίες μάθησης.
Χρησιμοποιήστε δημιουργικά την τεχνολογία
Ιστολόγια, κινηματογράφηση, παγκόσμια αλληλεπίδραση, κοινωνικά μέσα δικτύωσης, φωτογραφία, παιχνίδια και τόσα άλλα! Όλα αυτά παρέχουν διαφοροποιημένες ευκαιρίες για μαθητές με ποικίλα επίπεδα ικανότητας, διαφορετικά ενδιαφέροντα και ιδιαίτερα ταλέντα.
Ιστολόγια, κινηματογράφηση, παγκόσμια αλληλεπίδραση, κοινωνικά μέσα δικτύωσης, φωτογραφία, παιχνίδια και τόσα άλλα! Όλα αυτά παρέχουν διαφοροποιημένες ευκαιρίες για μαθητές με ποικίλα επίπεδα ικανότητας, διαφορετικά ενδιαφέροντα και ιδιαίτερα ταλέντα.
Φροντίστε για ό,τι είναι σημαντικό για τους μαθητές σας
Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντά τους. Γνωρίστε τους. Κατανοήστε το ζήλο τους, βοηθήστε τους να ανακαλύψουν ποιοι πραγματικά είναι και τι μπορούν να καταφέρουν. Προσαρμόστε τη διδασκαλία σας ανάλογα και επενδύστε στο κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.
Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντά τους. Γνωρίστε τους. Κατανοήστε το ζήλο τους, βοηθήστε τους να ανακαλύψουν ποιοι πραγματικά είναι και τι μπορούν να καταφέρουν. Προσαρμόστε τη διδασκαλία σας ανάλογα και επενδύστε στο κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.
Αξιολογήστε με στόχο τη μάθηση
Τα διαγωνίσματα στο τέλος της σχολικής χρονιάς δεν αρκούν. Παρακολουθήστε την εξέλιξη και πρόοδο των μαθητών σας κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους. Δημιουργήστε διαθεματικά εργαλεία αξιολόγησης. Να σκέφτεστε το κάθε τι ως πιθανό τρόπο αξιολόγησης. Κάθε εργασία, κάθε ανάρτηση ιστολογίου, κάθε συνομιλία μπορεί να μας αποκαλύψει τις δυνατότητες και τις προοπτικές εξέλιξης του μαθητή.
Τα διαγωνίσματα στο τέλος της σχολικής χρονιάς δεν αρκούν. Παρακολουθήστε την εξέλιξη και πρόοδο των μαθητών σας κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους. Δημιουργήστε διαθεματικά εργαλεία αξιολόγησης. Να σκέφτεστε το κάθε τι ως πιθανό τρόπο αξιολόγησης. Κάθε εργασία, κάθε ανάρτηση ιστολογίου, κάθε συνομιλία μπορεί να μας αποκαλύψει τις δυνατότητες και τις προοπτικές εξέλιξης του μαθητή.
Υιοθετήστε την έρευνα ως στάση
Δημιουργήστε μια κουλτούρα κριτικής σκέψης, έρευνας και προβληματισμού. Να ξεκινάτε τις ερωτήσεις σας με το «Τι νομίζετε;», έτσι ώστε όλες οι απαντήσεις να είναι αποδεκτές. Βρείτε τρόπους για να προκαλέσετε την περιέργεια των μαθητών και την επιθυμία να ανακαλύπτουν.
Δημιουργήστε μια κουλτούρα κριτικής σκέψης, έρευνας και προβληματισμού. Να ξεκινάτε τις ερωτήσεις σας με το «Τι νομίζετε;», έτσι ώστε όλες οι απαντήσεις να είναι αποδεκτές. Βρείτε τρόπους για να προκαλέσετε την περιέργεια των μαθητών και την επιθυμία να ανακαλύπτουν.
Μην είστε ο μόνος δάσκαλος
Οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις και από τους συνομηλίκους τους, από άλλους δασκάλους, τους γονείς αλλά και τις διαδικτυακές επαφές τους. Βοηθήστε τους να δημιουργήσουν το δικό τους προσωπικό τους δίκτυο μάθησης.
Οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις και από τους συνομηλίκους τους, από άλλους δασκάλους, τους γονείς αλλά και τις διαδικτυακές επαφές τους. Βοηθήστε τους να δημιουργήσουν το δικό τους προσωπικό τους δίκτυο μάθησης.
Επικεντρωθείτε στη μάθηση
Βεβαιωθείτε ότι τόσο εσείς όσο και οι μαθητές σας γνωρίζουν το λόγο για κάθε μαθησιακή εμπειρία. Μην αναθέτετε εργασίες μόνο και μόνο για να βρίσκονται οι μαθητές απασχολημένοι. Μην ξεκινάτε με τον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων αλλά με το «γιατί». Στη συνέχεια, μπορείτε να αναπτύξετε τις μαθησιακές εμπειρίες που θα υποστηρίξουν την ανεξάρτητη εκμάθηση.
Βεβαιωθείτε ότι τόσο εσείς όσο και οι μαθητές σας γνωρίζουν το λόγο για κάθε μαθησιακή εμπειρία. Μην αναθέτετε εργασίες μόνο και μόνο για να βρίσκονται οι μαθητές απασχολημένοι. Μην ξεκινάτε με τον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων αλλά με το «γιατί». Στη συνέχεια, μπορείτε να αναπτύξετε τις μαθησιακές εμπειρίες που θα υποστηρίξουν την ανεξάρτητη εκμάθηση.
Ενθαρρύνετε τη θέσπιση στόχων και τον προβληματισμό
Βοηθήστε τους μαθητές να καθορίσουν τους μαθησιακούς τους στόχους. Δημιουργήστε ευκαιρίες για διαρκή αυτοαξιολόγηση και προβληματισμό. Να παρέχετε εποικοδομητικά και συγκεκριμένα σχόλια. Τα μαθητικά ιστολόγια είναι σημαντικά εργαλεία για προβληματισμό σχετικά με τη μάθηση.
Βοηθήστε τους μαθητές να καθορίσουν τους μαθησιακούς τους στόχους. Δημιουργήστε ευκαιρίες για διαρκή αυτοαξιολόγηση και προβληματισμό. Να παρέχετε εποικοδομητικά και συγκεκριμένα σχόλια. Τα μαθητικά ιστολόγια είναι σημαντικά εργαλεία για προβληματισμό σχετικά με τη μάθηση.
αναδημοσίευση από http://5dimcholarg.wordpress.com/
Άννα Παππά
Δασκάλα, συγγραφέας παιδαγωγικών βιβλίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου