Οι προσδοκίες των γονέων μπορεί να έχουν ισχυρή επίδραση στη συμπεριφορά του παιδιού. Ενώ οι υγιείς και ρεαλιστικές προσδοκίες ενθαρρύνουν την επιτυχία των παιδιών, οι εξωπραγματικά υψηλές προσδοκίες τα οδηγούν στην αποτυχία.
Αυτές οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες μπορεί επίσης να προκαλέσουν άγχος και απογοήτευση, όταν ένα παιδί δεν μπορεί να ανταποκριθεί στους στόχους που έχουν θέσει οι γονείς του αντί για εκείνο.
Ομοίως, οι χαμηλές προσδοκίες καθιστούν δύσκολο για τα παιδιά να αναπτύξουν στο μέγιστο τις δυνατότητές τους. Πιο συγκεκριμένα:
● Οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες των γονέων συχνά πηγάζουν από την δική τους ανατροφή. Οι γονείς συχνά προσπαθούν να μεταδώσουν στα παιδιά τα ανεκπλήρωτα όνειρα της παιδικής ηλικίας τους, θέτοντας υψηλές προσδοκίες για εκείνα, με βάση τις δικές τους εμπειρίες και όχι τις ανάγκες των παιδιών τους. Σε γενικές γραμμές, οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις μοναδικές ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών τους, καθώς και να διδάσκουν την αξία της αυτογνωσίας όσον αφορά τον καθορισμό των προσδοκιών.
● Οι προσδοκίες των γονέων για τα παιδιά τους μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις δικές τους ικανότητες και δυνατότητες. Για παράδειγμα, εάν οι γονείς έχουν διαφορετικές προσδοκίες για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται τα κορίτσια και τα αγόρια, τα παιδιά θα εσωτερικεύσουν αυτές τις προσδοκίες συμπεριφοράς. Αν και οι προσδοκίες αυτές των γονέων μπορεί να έχουν θετικό αντίκτυπο σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουν επίσης τη δυνατότητα να επηρεάσουν αρνητικά την αντίληψη ενός παιδιού για τον εαυτό του.
● Οι προσδοκίες των γονέων αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της πειθαρχίας στα παιδιά. Όταν συνδυάζονται με αγάπη και υποστηρικτική στάση, μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν τα ήθη, τις κοινωνικές δεξιότητες, τις δεξιότητες μελέτης και άλλα εργαλεία που θα χρειαστούν για να επιτύχουν στο σχολείο και στην κοινωνία. Ωστόσο, για τις προσδοκίες που οδηγούν σε θετικές συμπεριφορές, οι κανόνες των γονέων πρέπει να είναι κατάλληλοι για την ηλικία και το επίπεδο ωριμότητας του παιδιού. Εάν υπερβαίνουν κατά πολύ τις ικανότητες του παιδιού, αυτό μπορεί να τους δημιουργήσει άγχος και ανυπότακτες συμπεριφορές.
Οι προσδοκίες των γονέων μπορεί να έχουν ισχυρή, θετική επίδραση στην ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών. Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Harvard Family Research, ο καθηγητής William H. Jeynes διαπίστωσε ότι οι προσδοκίες επηρεάζουν την ακαδημαϊκή επίδοση των παιδιών περισσότερο από τους άλλους τύπους συμμετοχής των γονέων στη ζωή τους. Έτσι, η θέσπιση υγιών ακαδημαϊκών προσδοκιών και η επικοινωνία αυτών στα παιδιά μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κλειδί για την επιτυχία των παιδιών στο σχολείο.
Άρθρα της Μαρία Ιωαννάτου
Πηγή: infokids.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου