Σελίδες

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2014

Δέκα τεχνάσματα για να κάνουμε τα παιδιά να διαβάζουν

alphavitario 1
Δέκα τεχνάσματα για να κάνουμε τα παιδιά να διαβάζουν περισσότερο.
Διαβάστε μεγαλόφωνα στα παιδιά – και συνεχίστε ακόμα και όταν μπορούν από μόνα τους να διαβάσουν, όσο πάει.
αΣυζητείστε για τα βιβλία που διαβάζετε. Τι καλό έχουν; Τι κακό έχουν; Γιατί;
Διαβάστε οι ίδιοι βιβλία. Τα παιδιά κάνουν αυτό που κάνουν οι ενήλικες, όχι αυτό που λένε. Μιλήστε για τα βιβλία που οι ίδιοι διαβάσατε και για το πώς σας επηρέασαν.
Αναφερθείτε στο θέμα των στρατηγικών ανάγνωσης (καθορισμός των στόχων, σε γενικές γραμμές, και σχεδιασμός των κινήσεων που πρέπει να γίνουν για την επιτυχία) σε όλα τα μαθήματα κατά την πρώτη συνάντηση γονέων. Η ανάγνωση είναι απαραίτητη σε όλα τα μαθήματα, όχι μόνο στη γλώσσα.
Πηγαίνετε στη βιβλιοθήκη. Εκεί δεν θα βρείτε μόνο μια γιγαντιαία συλλογή από βιβλία (δοκιμάστε πολλά και διαφορετικά!), αλλά και τους καλύτερους στον κόσμο σύμβουλους για το βιβλίο: τους βιβλιοθηκονόμους.
Διάβασμα δεν είναι μόνο η λογοτεχνία. Δοκιμάστε και άλλα είδη: κόμικς, συγγράμματα επί ειδικών θεμάτων κ.α., οποιοδήποτε μεγάλο κείμενο. Δανειστείτε ένα βιβλίο για το ζύμωμα, διαβάστε και ψήστε κάτι νόστιμο μαζί.
Χρησιμοποιήστε δωράκια. Συνδέστε την ανάγνωση βιβλίων με το χαρτζιλίκι ή ανταμείψτε ένα μισάωρο ανάγνωσης με μισή ώρα παιχνιδιού.
Επιλέξτε βιβλία με προσοχή. Μην έχετε ως αφετηρία ό,τι εσείς έχετε διαβάσει ως παιδί, αλλά επιλέξτε πρόσφατα δημοσιευμένα βιβλία που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον για τα παιδιά σήμερα. Ζητήστε συμβουλές από τη βιβλιοθήκη ή το βιβλιοπωλείο, διαβάστε τις κριτικές των εφημερίδων, ακούστε ραδιοφωνικά προγράμματα για το βιβλίο.
Φροντίστε να μιλούν και οι δύο γονείς για την ανάγνωση. Ο ένας δεν αρκεί.
Δοκιμάστε όλες τις μορφές ανάγνωσης βιβλίων: βιβλία από χαρτί, ηλεκτρονικά βιβλία στο κινητό ή στην ταμπλέτα, ψηφιακά ομιλούντα και ακουστικά βιβλία. Και μην παραλείψετε να διαβάσετε βιβλία που σχετίζονται με κινηματογραφικές ταινίες.
Βοηθήστε το παιδί σας στην ανάγνωση, λένε οι ειδικοί:
«Για τον γονιό, που έχει κατακτήσει αυτή τη δεξιότητα, το διάβασμα φαίνεται κάτι απλό και αυτονόητο.
Νομίζει πως, αν το παιδί του μάθει να ξεχωρίζει τα γράμματα του αλφάβητου και αποστηθίσει τους ήχους που δημιουργούν οι διάφοροι συνδυασμοί τους, η δεξιότητα της ανάγνωσης έχει κατακτηθεί.
Από κει και ύστερα απαιτείται απλώς η εξάσκηση (διάβασμα κειμένων) για να αυξηθεί η ταχύτητα της ανάγνωσης.
Αυτή η αντίληψη, όμως, δεν είναι σωστή.
Η ανάγνωση δεν είναι μια απλή διαδικασία αποκρυπτογράφησης των γραπτών συμβόλων (δηλαδή των γραμμάτων και των συνδυασμών τους) και μετατροπής τους σε ήχους.
Είναι μια πολύπλοκη νοητική διεργασία που μετατρέπει ταυτόχρονα τους ήχους σε εικόνες αντικειμένων και έννοιες.
Όταν αυτή η διπλή διαδικασία κατακτηθεί, τότε μόνο μπορούμε να πούμε ότι το παιδί ξέρει να διαβάζει.»
«Είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσουμε οποιαδήποτε στιγμή αν ένα παιδί έχει μάθει ή όχι να διαβάζει, κάνοντας το ακόλουθο απλό τεστ:
Δίνουμε στο παιδί να διαβάσει (για πρώτη φορά) μια πρόταση λίγο μεγαλύτερη από μία αράδα ενός παιδικού βιβλίου.
Η πρόταση αυτή θα πρέπει να καταλήγει σε ερωτηματικό. Αν το παιδί ξεκινήσει να διαβάζει την πρόταση δίνοντας στη φωνή του, από την αρχή, ερωτηματική χροιά (σαν να έχει «δει» το ερωτηματικό πριν αρχίσει να διαβάζει την πρόταση), τότε ξέρει πια να διαβάζει, δηλαδή να διαβάζει και να καταλαβαίνει αυτά που διαβάζει.
Αν, όμως, το παιδί δώσει ερωτηματική χροιά στη φωνή του όταν φτάσει στην τελευταία λέξη της πρότασης ή (ακόμα χειρότερα) στην τελευταία συλλαβή της τελευταίας λέξης, τότε δεν έχει μάθει ακόμα να διαβάζει, δηλαδή δεν καταλαβαίνει αυτά που εμφανίζεται να διαβάζει.»
«Ένα άλλο πολύ απλό τεστ για τον έλεγχο της αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού είναι το ακόλουθο:
Δίνουμε στο παιδί να διαβάσει μία (και μοναδική) φορά μια παράγραφο από ένα απλό παραμύθι (χωρίς «παράξενες» ή άγνωστες λέξεις) που δεν το έχει ξαναδιαβάσει.
Αν το παιδί είναι ικανό να μας πει μετά, με σχετική πληρότητα, τι διάβασε (δηλαδή τα βασικά σημεία της παραγράφου), τότε ξέρει πια να διαβάζει.»

Σταυριανέα Γεωργία,συγγραφέας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου