Σελίδες

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014

Οδηγός επιβίωσης για τα πρωτάκια του Δημοτικού και… τους γονείς τους

 10 Σεπ, 2014  


Η ημέρα του αγιασμού στα σχολεία, μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας για ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, ωστόσο για μια συγκεκριμένη κατηγορία μαθητών, είναι η μέρα που σηματοδοτεί τη μετάβαση από την ανέμελη νηπιακή ηλικία, στον «κόσμο των μεγάλων» με δυσκολίες, χαρές αλλά και νέες υποχρεώσεις, που ξαφνικά φαντάζουν … βουνό. Ο λόγος για τα πρωτάκια του Δημοτικού Σχολείου.
Τα πιτσιρίκια των 6 χρόνων, που από τη μια μέρα στην άλλη από νηπιαγωγάκια έγιναν μαθητές του «μεγάλου σχολείου», γεγονός που συνεπάγεται νέες υποχρεώσεις, όπως καθημερινό διάβασμα, συνέπεια, υπακοή. Επειδή ακριβώς πρόκειται για ένα μεταβατικό στάδιο, οι πρώτες εβδομάδες στο Δημοτικό Σχολείο είναι για τα παιδιά μια αρκετά στρεσογόνα διαδικασία.
Ιδιαίτερο άγχος όμως αισθάνονται και οι γονείς που δεν γνωρίζουν πώς θα βοηθήσουν τα μικρά παιδιά να αντιμετωπίσουν τη νέα κατάσταση ομαλά και κυρίως ποια θα πρέπει να είναι η συμβολή τους στην καθημερινή μελέτη τους. Στον StarFM 88,4 και την εκπομπή της Ελίνας Φαρσάρη μίλησε για τα πρωτάκια η Σχολική Σύμβουλος της 3ης Περιφέρειας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου κ. Ελένη Μαράκη, δίδοντας διευκρινίσεις για τη νέα πραγματικότητα αλλά κυρίως συμβουλές στους γονείς.
Maraki Eleni
Η Σχολική Σύμβουλος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου κ. Ελένη Μαράκη

Τα πρωτάκια, είπε μεταξύ άλλων η κ. Μαράκη, επί της ουσίας όταν από το Νηπιαγωγείο έρχονται στο Δημοτικό, αλλάζουν πλαίσιο. Εισάγονται σε μια νέα βαθμίδα της εκπαίδευσης, πιο απαιτητική από την προσχολική αγωγή στην οποία και είχαν φοιτήσει τον προηγούμενο ή τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Συνεπώς η αλλαγή αυτή πλαισίου είναι ένα μεταβατικό στάδιο που για να ολοκληρωθεί ομαλά θα πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις. Αρχικά θα πρέπει να έχουν φοιτήσει στο Νηπιαγωγείο – το οποίο άλλωστε είναι εδώ και αρκετά χρόνια υποχρεωτικό.
Στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να έχει γίνει «σωστή δουλειά» και να έχουν αποκτηθεί βάσεις, αλλά η κυριότερη παράμετρος είναι η ανάπτυξη, νοητική, συναισθηματική και κοινωνική του ίδιου του παιδιού, ώστε να έχει εξασφαλιστεί η απαιτούμενη ωριμότητα – σε συνάρτηση πάντα με την ηλικία των 6 χρόνων – ώστε ο μαθητής να μπορέσει να φέρει σε πέρας τις νέες τους υποχρεώσεις. Αν τα παιδιά δεν είναι έτοιμα για την Α΄Τάξη του Δημοτικού, σημείωσε με έμφαση η Σχολική Σύμβουλος, τότε υπάρχει μια σοβαρή πιθανότητα να εκδηλώσουν άρνηση για το σχολείο, που μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε σχολική φοβία, ελλοχεύοντας κινδύνους για το μέλλον της μόρφωσή τους.
Στην περίπτωση πάντως που γίνει αντιληπτή από τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς μια τέτοια φοβία για το σχολείο, τότε η κ. Μαράκη συνιστά να απευθυνθεί η οικογένεια σε έναν ειδικό, όπως για παράδειγμα σε έναν παιδοψυχολόγο, προκειμένου να ζητήσει βοήθεια για την αντιμετώπιση του προβλήματος. fovos sxoleiouΤο φαινόμενο της σχολικής άρνησης δεν είναι σπάνιο, τόνισε η Σχολική Σύμβουλος.
Οι τελευταίες μελέτες έχουν δείξει ότι οι μαθητές εκδηλώνουν τη στάση αυτή σε ποσοστό που κυμαίνεται από 3 έως 6%, ενώ πιο «επιρρεπή» σ” αυτήν την ιδιόμορφη αντιπάθεια για το σχολείο, είναι τα αγόρια, τα πρωτότοκα παιδιά και τα μοναχοπαίδια.

Η αυτοπεποίθηση είναι το «κλειδί» Για μια ομαλή μετάβαση στη νέα πραγματικότητα, οι γονείς θα πρέπει να έχουν δώσει έμφαση – και μάλιστα από νωρίς – στη σωστή αναπτυξιακή πορεία του παιδιού τους, λέει η κ. Μαράκη και διευκρινίζει: «Τα ΄΄όχι΄΄, τα ΄΄μη΄΄ και τα ΄΄πρέπει΄΄ των γονέων όταν συμβαίνουν στο μέγιστο βαθμό, τότε ΄΄σκοτώνουν΄΄ την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού και εμποδίζουν την απόκτηση αυτοπεποίθησης».
Οι γονείς θα πρέπει να περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους σε καθημερινή βάση, να ακολουθούν απαρέγκλιτα το πρόγραμμα που έχουν διαμορφώσει στην καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα ποια ώρα θα πάει το παιδί για ύπνο ή πόση ώρα θα δει τηλεόραση και να θέτουν από νωρίς όρια. Μια πολύ σημαντική συνήθεια – υπογράμμισε η κ. Μαράκη – είναι η ανάγνωση παραμυθιών από την ηλικία κιόλας που το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται, περίπου δηλαδή στα 2 χρόνια.
Τα παραμύθια εξάλλου, έχουν τεράστια παιδαγωγική αξία και θα πρέπει – όπως συμβουλεύει η Σχολική Σύμβουλος – να ενταχθούν στην καθημερινότητα του παιδιού. Με τον τρόπο αυτό σταδιακά «χτίζεται» η αυτοπεποίθηση, που μαζί με το αίσθημα της ασφάλειας , στοιχεία που διαμορφώνονται μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον, θωρακίζουν τα παιδιά και τα βοηθούν να εισέλθουν ομαλά στη νέα πραγματικότητα που στην ουσία εγκαινιάζει την πρώτη επαφή του ανθρώπου με τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας.protakia

Συμβουλές για το «μεγάλο σχολείο»
  1. Μιλήστε του με ειλικρίνεια
Πρώτα – πρώτα, οι γονείς θα πρέπει να αφιερώσουν χρόνο – τονίζει η κ. Μαράκη – συζητώντας με τα παιδιά για το σχολείο. Οι θετικές πλευρές του Δημοτικού Σχολείου θα πρέπει να επισημανθούν ιδιαίτερα, με τρόπο τέτοιο που θα το καταστήσει θελκτικό. Οι καινούργιοι φίλοι, το παιχνίδι στην αυλή, ο νέος δάσκαλος, τα καινούργια βιβλία, αλλά κυρίως οι νέες δεξιότητες που θα αποκτήσουν τα παιδιά μαθαίνοντας να διαβάζουν και να γράφουν «όπως οι μεγάλοι» και οι σημαντικές γνώσεις που θα αποκτήσουν, οι οποίες θα τους συντροφεύουν σε όλη τους τη ζωή, είναι κάποια από τα στοιχεία που θα πρέπει να μεταδοθούν με ενθουσιασμό. Από την άλλη, είναι πολύ καλό, λέει η Σχολική Σύμβουλος, να διηγηθούμε με ειλικρίνεια στα μικρά παιδιά μας, τις δικές μας σχολικές περιπέτειες. Τους προβληματισμούς μας, τις δυσκολίες μας, τις φοβίες μας. Είναι μια πρακτική που θα τα βοηθήσει να αντιληφθούν εύκολα τι περίπου πρόκειται να συναντήσουν. Οι προσωπικές εμπειρίες των γονέων για το σχολείο συμβάλλουν καταλυτικά στο να αντιμετωπιστεί ο φόβος του παιδιού. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι σύμφωνα πάντα με τη Σχολική Σύμβουλο να ενισχύουμε το παιδί εκφράζοντας του τη βεβαιότητά μας ότι ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που θα συναντήσει είμαστε πεπεισμένοι ότι θα τα καταφέρει και μάλιστα πολύ καλά.
  1. Συνεργαστείτε με τους εκπαιδευτικούς
Η καλή συνεργασία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς είναι για την κ. Μαράκη θεμελιώδης. Οι γονείς θα πρέπει να συζητούν με τους δασκάλους την πορεία των παιδιών στο σχολείο και να ακούν τις συμβουλές και τις παραινέσεις τους. Ας μην ξεχνάμε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν διδαχθεί και πολλοί από αυτούς έχουν μετεκπαιδευτεί στα παιδαγωγικά, έχοντας αποκτήσει γνώσεις που οι γονείς – ανεξάρτητα από την καλή τους προαίρεση – δεν διαθέτουν. Εξάλλου, τις πρώτες εβδομάδες ειδικά στην Α΄Τάξη του Δημοτικού, οι δάσκαλοι θα καλούν συχνά τους γονείς σε ενημερωτικές συναντήσεις και θα τους παρέχουν συμβουλές για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μελέτη στο σπίτι και κυρίως πώς οι γονείς και σε ποιο βαθμό θα πρέπει να παρεμβαίνουν σ’ αυτή τη διαδικασία .
  1. Εξηγήστε γιατί είναι σημαντικό το σχολείο
Προσπαθήστε να εξηγήσετε στο παιδί γιατί το σχολείο είναι τόσο σημαντικό. Δώστε έμφαση στην έννοια της μόρφωσης, τις δυνατότητες που ανοίγει και την καθοριστική συμβολή της στην ανάπτυξη του ανθρώπου. Μιλήστε του – λέει η κ. Μαράκη – για την «κυρία Αλφαβήτα» και τα 24 γραμματάκια της που αν τα μάθει κανείς πολύ καλά θα μπορεί να διαβάζει μόνος του τα αγαπημένα του βιβλία.
  1. Βόλτα στο καινούργιο σχολείο
Ένα ενδιαφέρον τέχνασμα είναι η βόλτα στο καινούργιο σχολείο. Ιδανικότερα η βόλτα αυτή θα έπρεπε να γίνει πριν από τον αγιασμό. Ωστόσο και αύριο θα υπάρχει η δυνατότητα λόγω της χαλαρότητας της ημέρας να περιεργαστεί ο μικρός μαθητής την αυλή, τις αίθουσες και γενικότερα τους χώρους του καινούργιου σχολείου , ώστε να εγκλιματιστεί όσο το δυνατόν ευκολότερα και γρηγορότερα γίνεται.
  1. Αναζητήστε βοηθήματα για γονείς
Μια καλή πρακτική, υπογράμμισε η κ. Μαράκη είναι να εφοδιαστούν οι γονείς με ειδικά βιβλία – βοηθήματα που κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία ώστε μέσα από αυτά να πάρουν συμβουλές, ιδέες και πρακτικές για να μπορέσουν να βοηθήσουν ακόμη περισσότερο τα παιδιά τους.
  1. Ψωνίστε μαζί τα σχολικά
Μη στερήσετε από τα παιδιά σας τη χαρά της αγοράς των νέων σχολικών ειδών τους. Ειδικά στην Α΄ Δημοτικού που η διαδικασία αυτή είναι πρωτόγνωρη, θα ήταν θεμιτό να τους επιτρέψετε να διαλέξουν τα ίδια κάποια από τα είδη που θα χρειαστούν στο σχολείο. Φυσικά θα είστε πάντα παρόντες για να αποτρέψετε με εύσχημο τρόπο κάποιες ενδεχόμενες υπερβολές ή αυθορμητισμούς, αλλά η συμμετοχή των παιδιών στην απόκτηση των υλικών που θα χρειαστούν θα κάνει το σχολείο πολύ ελκυστικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου