Της Κατερίνας Τσίτση
Η συμπεριφορά του παιδιού μπορεί να υποδείξει την ύπαρξη συναισθηματικών δυσκολιών, οι όποιες επηρεάζουν και την ομαλή εξέλιξη του στο κοινωνικό, οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον.
Τα παιδιά συχνά δε μπορούν να συνειδητοποιήσουν και να εκφράσουν με λογία ότι κάτι τους προβληματίζει, καθώς δεν έχουν τις συναισθηματικές και γνωστικές δεξιότητες να το κάνουν. Η συμπεριφορά τους ωστόσο και ο τρόπος που αντιδρούν στα διάφορα ερεθίσματα του περιβάλλοντος κάποιες φόρες διαμηνύουν την ύπαρξη δυσκολιών.
Κάποιες από τις ενδείξεις ψυχολογικής πίεσης σε παιδιά μπορεί να είναι οι παρακάτω:
- Αλλαγές στη διάθεση: Συχνά το παιδί νιώθει λύπη, είναι ευερέθιστο ή επιθετικό.
- Αλλαγές στη συμπεριφορά: Μειωμένα/ αυξημένα επίπεδα ενεργητικότητας, μειωμένο ενδιαφέρον για δραστηριότητες που θεωρούνταν ευχάριστες, απομόνωση.
- Δυσκολίες συγκέντρωσης: Το παιδί δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του σε κάτι, είναι παρορμητικό και δυσκολεύεται να παραμείνει ακίνητο.
- Πτώση ακαδημαϊκής επίδοσης: Οι σχολικές επιδόσεις του παιδιού είναι χαμηλότερες απ’ ότι συνήθως.
- Συμπεριφορικά προβλήματα: Κρίσεις θύμου, υπερβολική αντιδραστικότητα ή επιθετικότητα.
- Σωματικές ενοχλήσεις: Το παιδί παραπονιέται για σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλοι, πόνοι στο στομάχι και στην κοιλιά.
- Σχολική άρνηση: Το παιδί είναι απρόθυμο να πάει στο σχολειό.
- Έντονοι φόβοι: Τα παιδιά φοβούνται έντονα συγκεκριμένα αντικείμενα ή καταστάσεις.
- Διαταραχές της απέκκρισης: Προβλήματα στον έλεγχο των σφιγκτήρων, ενούρηση, εγκόπριση.
- Προβλήματα ύπνου: Τα παιδιά αρνούνται να πάνε για ύπνο ή να κοιμηθούν μονά τους.
- Προβλήματα διατροφής: Τα παιδιά αρνούνται να φανέ, τρώνε πολύ λιγότερο ή γίνονται πολύ επιλεκτικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου