Παραδεχτείτε το.
Είστε κι εσείς από αυτούς που κάθε τρεις και λίγο ανανεώνουν τη σελίδα του facebook μήπως κι έχουν χάσει κάποιο μήνυμα ή notification με αποτέλεσμα τελικά να μη χάνετε τίποτε άλλο εκτός από τον χρόνο σας. Και η αλήθεια είναι πώς η χρήση ειδικά του εν λόγω κοινωνικού δικτύου, μπορεί να είναι εθιστική και να μη σας αφήνει να ξεκολλήσετε ακόμα κι αν έχετε σκεφτεί πολλές φορές να το εγκαταλείψετε (κάτι που καταφέρνουν μόλις 1 στους 10 χρήστες του).
Γιατί όμως;
Μια νέα έρευνα που έγινε από το Πανεπιστήμιο Cornell προσπάθησε να βρει την εξήγηση. Τον Ιούνιο του 2014, επιστήμονες ξεκίνησαν μια εκστρατεία την οποία ονόμασαν 99 Μέρες Ελευθερίας μέσω της οποίας καλούσαν τον κόσμο να προσπαθήσει να απέχει από το facebook για 99 μέρες. Η εκστρατεία συνοδεύτηκε από το αντίστοιχο σάιτ ενώ έγινε γνωστή, κατά ειρωνικό τρόπο, μέσω των social media. Ο αριθμός των συμμετεχόντων που κατάφερε να προσελκύσει ήταν πάνω από 40.000. Το μόνο που αρκούσε για να δηλώσουν συμμετοχή ήταν να υποσχεθούν ότι δε θα χρησιμοποιούσαν το facebook για όλο αυτό το διάστημα των σχεδών 100 ημερών. Δε χρησιμοποιήθηκε κανενός είδους έλεγχος για να επαληθευτεί αν όντως το έκαναν ή όχι παρά μόνο ο λόγος της τιμής τους.
Στην πορεία της έρευνας αρκετοί εγκατέλειψαν. Σε αυτούς λοιπόν, οι ερευνητές απέστειλαν ειδικά ερωτηματολόγια αναλόγως με το χρονικό σημείο που "λύγισαν" για να διαλευκάνουν τους λόγους για τους οποίους συνέβη αυτό. Ερωτηματολόγια όμως έστειλαν και σε όσους κατάφεραν να περάσουν ολόκληρη τη "δοκιμασία".
Αφού μελέτησαν ολόκληρο το υλικό που συγκέντρωσαν, κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν τα κίνητρα τόσο αυτών που επέστρεψαν στο facebook νωρίτερα όσο και αυτών που άντεξαν περισσότερο μακριά του. Τελικά κατέληξαν ότι υπάρχουν 4 λόγοι για τους οποίους δυσκολευόμαστε να το αποχωριστούμε και είναι οι εξής:
1. Πιστεύουμε ότι είναι εθιστικό
Οι ερευνητές ανακάλυψαν πώς οι συμμετέχοντες που θεωρούσαν το facebook εθιστικό ήταν πολύ πιο πιθανό να επιστρέψουν στη χρήση του αρκετά νωρίτερα από τις 99 μέρες. Όταν δηλαδή το θεωρούσαν καθημερινή τους συνήθεια, έπειθαν τον εαυτό τους ότι δεν μπορεί χωρίς αυτό.
2. Μας νοιάζει ποιος μάς βλέπει
Οι χρήστες του facebook που το χρησιμοποιούν για να επηρεάσουν τη γνώμη των άλλων χρηστών για τους ίδιους ήταν πιο πιθανό να σπάσουν την υπόσχεσή τους να μην το ανοίξουν κατά τη διάρκεια της έρευνας.
3. Φταίει η κακή μας διάθεση
Οι συμμετέχοντες που δήλωναν ότι διένυαν μια καλή φάση στη ζωή τους και είχαν θετική διάθεση ήταν πιο πιθανό να ολοκληρώσουν τη δοκιμασία. Αντίθετα όσοι δεν αισθάνονταν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη ζωή τους είχαν περισσότερες πιθανότητες να περνάνε χρόνο στο facebook.
4. Δεν έχουμε προφίλ σε κάποιο άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης
4. Δεν έχουμε προφίλ σε κάποιο άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης
Οι συμμετέχοντες που ήταν εγγεγραμμένοι και σε άλλα social media εκτός από το facebook το βρήκαν πιο εύκολο να απέχουν από αυτό σε αντίθεση με όσους είχαν προφίλ μόνο στο συγκεκριμένο δίκτυο.
Πάντως κάποιοι συμμετέχοντες κατάφεραν να βγάλουν σε πέρας τη δοκιμασία απλά και μόνο επειδή πίστευαν πώς οι ερευνητές παρακολουθούσαν με κάποιον τρόπο τη διαδικτυακή τους δράση οπότε απείχαν για να μην τους πιάσουν "στα πράσα". Όμως και από αυτούς που υπέκυψαν, αρκετοί ήταν αυτοί που μετά την έρευνα ελάττωσαν τη χρήση του facebook είτε απεγκαθιστώντας το από το κινητό τους είτε καταφέρνοντας να επιβληθούν στον εαυτό τους και να μην το τσεκάρουν συνεχώς. Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί συμβουλεύουν πώς και εδώ το "μέτρον άριστον" είναι το κλειδί για τη σωστή χρήση του.
Πάντως κάποιοι συμμετέχοντες κατάφεραν να βγάλουν σε πέρας τη δοκιμασία απλά και μόνο επειδή πίστευαν πώς οι ερευνητές παρακολουθούσαν με κάποιον τρόπο τη διαδικτυακή τους δράση οπότε απείχαν για να μην τους πιάσουν "στα πράσα". Όμως και από αυτούς που υπέκυψαν, αρκετοί ήταν αυτοί που μετά την έρευνα ελάττωσαν τη χρήση του facebook είτε απεγκαθιστώντας το από το κινητό τους είτε καταφέρνοντας να επιβληθούν στον εαυτό τους και να μην το τσεκάρουν συνεχώς. Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί συμβουλεύουν πώς και εδώ το "μέτρον άριστον" είναι το κλειδί για τη σωστή χρήση του.
http://www.huffingtonpost.com/entry/how-to-quit-facebook-addiction_56703c4be4b011b83a6c9a58?utm_hp_ref=healthy-living
Το άρθρο επιμελήθηκε η Αλεξάνδρα Καππάτου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου