Όλοι οι βιβλιόφιλοι μπορούμε να καταλάβουμε πόσο σημαντικά είναι τα βιβλία για εμάς, είτε πρόκειται για την απλή ευχαρίστηση που μας δίνει η ανάγνωση μίας ιστορίας, είτε για τις γνώσεις που αποκτούμε, το λεξιλόγιο που αναπτύσσουμε, την έμπνευση που μας παρέχει. Οι περισσότεροι από εμάς ανακαλύψαμε τον μαγικό κόσμο των βιβλίων στην παιδική ηλικία. Πόσοι από εμάς είχαν μια τεράστια παιδική βιβλιοθήκη; Φαντάζομαι οι περισσότεροι.
Θεωρητικά έχουν ειπωθεί πολλά για το πώς επηρεάζει η ανάγνωση βιβλίων τα παιδιά. Πρακτικά οι έρευνες που έχουν γίνει για να εξαχθούν μετρήσιμα αποτελέσματα είναι ελάχιστες. Ο βασικός λόγος είναι ότι δύσκολα μπορούν να εξαχθούν μετρήσιμα αποτελέσματα, καθώς η επιρροή του βιβλίου, τουλάχιστον στον ψυχισμό ενός παιδιού, εξαρτάται κατά ένα σημαντικό βαθμό με υποκειμενικούς, μη μετρήσιμους παράγοντες, όπως οι προτιμήσεις, ο βαθμός επιρροής της οικογένειας κλπ.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν κάποιες λίγες έρευνες με σημαντικά ευρήματα. Σύμφωνα με αυτά, τα παιδιά αποκομίζουν πολλά από την ανάγνωση των βιβλίων, και πολλές φορές υπάρχει ταυτόχρονο όφελος για το παιδί και τον γονιό.
Εξάλειψη στερεοτύπων
Έρευνες που διεξήχθησαν στην Αμερική έχουν δείξει ότι η ανάγνωση βιβλίων με θετικά μηνύματα για κοινωνικές μειονότητες βοηθούν στην εξάλειψη των στερεοτύπων. Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν εκδοθεί πολλά παιδικά βιβλία με πρωταρχική προσπάθεια των συγγραφέων οι βασικοί χαρακτήρες να προέρχονται από διάφορες περιοχές του κόσμου, ούτως ώστε τα παιδιά να εξοικειώνονται μέσω των βιβλίων με τις διάφορες εθνικότητες. Δεν αφορά όμως μόνο το θέμα της εθνικότητας. Παρατηρείστε πόσα βιβλία υπάρχουν (επιτέλους!) με ηρωίδες. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, ήρωες στα παιδικά βιβλία ήταν μόνο αντρικές φιγούρες, πρίγκιπες, υπεράνθρωποι με κάπες, άνδρες επιστήμονες. Τα πρότυπα πλέον αλλάζουν, οι ιστορίες ανάμεσα στα δύο φύλα εξισορροπούνται, και το παιδί σας μπορεί να μάθει ότι υπάρχουν παντού δυνατοί άντρες, αλλά και δυνατές γυναίκες.
Βελτίωση επικοινωνίας ανάμεσα στο παιδί και τον γονέα
Όταν ο πατέρας ή η μητέρα διαβάζουν μαζί με το παιδί, αναπτύσσεται η επικοινωνία μεταξύ τους. Πώς δικαιολογείται αυτό; Τα παιδιά έως τριών ετών, όταν ασχολούνται με παιχνίδια ή την τηλεόραση, τα οποία προσφέρουν ενδιαφέρον για μικρό διάστημα λόγω ήχων ή χρωμάτων, δεν δείχνουν κάποιο πραγματικό ενδιαφέρον σε συγκεκριμένο θέμα ή μία πιθανή κλίση του. Μέσα από τα βιβλία ο γονιός μπορεί να εντοπίσει κάποια ενδιαφέροντα του παιδιού. Κάποια παιδιά δείχνου προτίμηση στις ιστορίες για τους αστροναύτες ή το διάστημα, και με τον καιρό αναπτύσσουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το αντικείμενο, κάποια παιδιά αγαπούν τα βιβλία με συγκεκριμένα ζώα κλπ. Όταν εντοπίσεις αυτό το ενδιαφέρον, μπορείς να το αναπτύξεις πιο εύκολα. Επιπλέον, ο γονιός συζητά το βιβλίο με το παιδί, καταλαβαίνει τα συναισθήματά του, τους φόβους και τις επιθυμίες του.
Το διάβασμα βοηθά στην ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας
Έρευνες έχουν δείξει ότι η ανάγνωση βιβλίων μαζί με το παιδί, ήδη από την ηλικία των 8 μηνών, συμβάλλει στην ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας. Από τη μία, λέξεις που έχουν ήδη μάθει εντυπώνονται καλύτερα στο παιδί όταν τις ακούει μέσα σε διαφορετικές προτάσεις, και από την άλλη, όσο περίεργο και αν μας ακούγεται, μαθαίνουν περισσότερες λέξεις. Έχει αποδειχθεί ότι ο γραπτός λόγος περιέχει πολύ πιο πλούσιο λεξιλόγιο από τον προφορικό. Οπότε, γονείς, όσο και αν προσπαθείτε, το βιβλίο θα συνεισφέρει ακόμη περισσότερο στην προσπάθειά σας!
Τα βιβλία βοηθούν τα παιδιά να ξεπεράσουν τις φοβίες τους
Υπάρχουν πολλά βιβλία εκεί έξω που ασχολούνται με τους πιο συχνούς φόβους των παιδιών: σκοτάδι, τέρατα κάτω από το κρεβάτι, οδοντίατροι (ναι, οδοντίατροι, από τους πιο συχνούς φόβους των παιδιών) κλπ. Οι ιστορίες αυτές βοηθούν στην εξοικείωση, και αργότερα στην εξάλειψη αυτών των φόβων. Εξάλλου, όσο περισσότερες πληροφορίες έχουμε για κάτι που μας φοβίζει, τόσο μικρότερη επιρροή έχει πάνω μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου