Πολλοί εκπαιδευτικοί και ακόμη
περισσότεροι μαθητές παραπονιούνται για τις ψυχρές και άσχημες σχολικές
αίθουσες. Οι μαθητές βαριούνται σε αυτές και δεν παρακολουθούν τι γίνεται στην
τάξη, δεν αγαπούν το σχολείο και συνδέουν τη μάθηση με ένα άσχημο περιβάλλον
που ταιριάζει σε όλους, καθώς δεν έχει κανένα χαρακτηριστικό που να το νιώθουν
αποκλειστικά δικό τους. Δεν είναι τυχαίο που επικρατεί η άποψη πως οι μαθητές
ουδεμία κίνηση κάνουν για να προστατέψουν το δημόσιο χώρο: δεν αγαπούν αυτόν το
χώρο και δεν μπορούμε να τους κατηγορήσουμε γι’ αυτό.
ΕΙΜΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ;
Εάν είστε εκπαιδευτικός και θέλετε να
εργάζεστε σε μια τάξη που θα βοηθά τους μαθητές όχι μόνο να μάθουν, αλλά και να
αγαπήσουν την εκπαίδευση και τη μάθηση και να γίνουν υπεύθυνοι για τον εαυτό
τους, καλό είναι να αναλογιστείτε τη δύναμη που έχετε στα χέρια σας, την
τεχνογνωσία και τη σχέση σας με τους μαθητές σας, ώστε να δημιουργήσετε το
κατάλληλο περιβάλλον.
Προσθέστε χρώμα στην τάξη σας με
ζωγραφιές, αφίσες, φωτογραφίες. Μπορείτε να δημιουργήσετε γωνιές με
συγκεκριμένα θέματα, όπως η «γωνιά του περιβάλλοντος», η «γωνιά της ιστορίας»
κ.λπ., όπου τα παιδιά (ή οι έφηβοι μαθητές σας) θα τοποθετήσουν φωτογραφίες,
αποκόμματα από περιοδικά, άρθρα και ό,τι άλλο ανακαλύψουν σχετικό με το θέμα.
Αφήστε τους μαθητές να επιλέξουν πώς θα μοιάζει η αίθουσά τους και βρείτε
λύσεις ώστε να πραγματοποιήσετε το όνειρό τους: μαθαίνουμε και δουλεύουμε
καλύτερα σε ένα περιβάλλον που μας ικανοποιεί.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Μπορείτε να φέρετε μερικά προσωπικά
αντικείμενα στην τάξη, είτε για να διδάξετε μια έννοια, είτε για να
δημιουργήσετε μια σχέση με τους μαθητές σας. Εάν θέλετε να μιλήσετε για ένα
ζήτημα, μπορείτε αντί απλώς να περιγράψετε την προσωπική σας ιστορία, να τη
δείξετε κιόλας μέσα από αντικείμενα (π.χ. αναμνηστικά από ταξίδια για μαθήματα
ξένων γλωσσών/ιστορίας/γεωγραφίας).
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΦΩΣ
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΦΩΣ
Η ιδανική θερμοκρασία είναι πολύ
σημαντική σε μία τάξη. Δυστυχώς οι υποδομές δεν επαρκούν, συχνά, αλλά γεγονός
είναι πως οι 18 με 20 βαθμοί Κελσίου βοηθούν τα παιδιά να συγκεντρωθούν: δεν
κρυώνουμε και δε ζεσταινόμαστε υπερβολικά σε τέτοια θερμοκρασία. Ανάλογο ζήτημα
είναι και ο φωτισμός της αίθουσας: δεν πρέπει να βρίσκεστε στα σκοτάδια, αλλά
ούτε και να έχετε υπερβολικό φως γύρω σας, που θα σας κουράζει. Ρωτήστε τους
μαθητές για τις προτιμήσεις τους, για να γνωρίζετε τι προτιμούν.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΕΩΝ
Αφήστε ελεύθερο χώρο για κίνηση! Η
διάταξη των θρανίων σε μια αίθουσα θα πρέπει να είναι σε σχήμα Π ή, ιδανικά,
κυκλική, ώστε οι πάντες να βλέπονται μεταξύ τους, αλλά και να μπορούν να
μετακινηθούν εύκολα από θέση σε θέση.
ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Δείξτε εμπιστοσύνη στους μαθητές σας και
αφήστε τους να πάρουν τα ηνία σε κάποιες περιπτώσεις. Οι μαθητές έχουν πολύ
διαφορετικές ανάγκες από εσάς και οι ανάγκες αυτές είναι που πρέπει να
ικανοποιηθούν πρωτίστως. Ρωτήστε τους μαθητές σας σε ποιες συνθήκες προτιμούν
να δουλεύουν και ποιο είναι το μαθησιακό τους στυλ.
Τέλος, οι συναρπαστικές προσωπικές ιστορίες που μπορείτε να διηγηθείτε και μικρά κεράσματα προς οτυς μαθητές σας ως επιβράβευση για κάτι που κατάφεραν ή για ένα δύσκολο διαγώνισμα, θα δημιουργήσουν αμοιβαία εμπιστοσύνη και φιλικά αισθήματα!
Τέλος, οι συναρπαστικές προσωπικές ιστορίες που μπορείτε να διηγηθείτε και μικρά κεράσματα προς οτυς μαθητές σας ως επιβράβευση για κάτι που κατάφεραν ή για ένα δύσκολο διαγώνισμα, θα δημιουργήσουν αμοιβαία εμπιστοσύνη και φιλικά αισθήματα!
ΠΗΓΗ: FLOWMAGAZINE.GR
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ TA: ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ: ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΩΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ http://akrasakis.blogspot.com/2015/04/blog-post_26.html#ixzz3YS4pa5aM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου