Σάββατο, 3 Σεπτεμβρίου 2016

Η Κατάθλιψη μετά τις διακοπές

 (Post Vacation Depression Syndrome)
Της Δρ Τέσσας Χριστοδούλου, Κλινικής Ψυχολόγου-Νευροψυχολόγου, PhD
Η οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας έχει περιορίσει σημαντικά τις καλοκαιρινές διακοπές τόσο σε διάρκεια όσο και σε επιλογή προορισμών. Μην ξεχνάμε ότι δεν είναι λίγοι όσοι τελικά δεν μπόρεσαν καν να ξεφύγουν από την καθημερινή ρουτίνα. Παρόλα αυτά όμως, το καλοκαίρι σχετίζεται πάντα με χαλαρή διάθεση και διασκέδαση ακόμα κι αν κάποιος δεν απομακρυνθεί πολύ.
Όταν οι καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν προς το τέλος δεν είναι σπάνιο το άτομο να έρθει αντιμέτωπο με τις υποχρεώσεις που είχε αναβάλει, με αποτέλεσμα να αισθάνεται ένα συναίσθημα δυσφορίας. Η Κατάθλιψη μετά τις διακοπές χαρακτηρίζεται ως σύνδρομο, παραπέμποντας σε συμπτώματα και όχι σε διαγνωστική κατηγορία.
Αποτελεί μία ιδιαίτερη μορφή στρες που εκδηλώνεται ύστερα από περιόδους που το άτομο απομακρύνεται για κάποιο διάστημα από την εργασία του, κυρίως για ξεκούραση. Η επιστροφή στις απαιτήσεις της καθημερινότητας είναι πιθανόν να δημιουργήσουν ανησυχία, άγχος ακόμα και θλίψη. Είναι πιθανότερο να εκδηλωθεί με διαταραχές της διάθεσης, του ύπνου, της όρεξης, με δυσφορία, ανησυχία, ζαλάδες, άγχος, έλλειψη προσαρμοστικότητας και συγκέντρωσης, ατονία, αδυναμία, αίσθημα κενού και ευερεθιστότητα. Επίσης μπορεί να εκδηλωθεί με έλλειψη ενεργητικότητας στην οργάνωση του χρόνου και των εκκρεμοτήτων με συνέπεια την απογοήτευση ή τον εγκλωβισμό σε έναν Φαύλο Κύκλο ματαίωσης. Συχνότερα εμφανίζονται σε άτομα που μένουν σε μεγάλες πόλεις ή εργάζονται σε πολύ έντονους ρυθμούς.
Το αποτέλεσμα είναι να επηρεάζεται η λειτουργικότητα του ατόμου, οι σχέσεις του  σε επαγγελματικό ή/και σε προσωπικό επίπεδο. Αν και η προσωπικότητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο υπάρχουν και κάποιοι παράγοντες που ίσως αυξάνουν ή δρουν επιβαρυντικά στην εμφάνιση του συνδρόμου. Μέσα σε αυτούς περιλαμβάνονται η μεγάλης διάρκειας διακοπές, ή περίοδοι που αν και το άτομο δεν εργάζεται, ενδέχεται να μην ξεκουράζεται επαρκώς σωματικά ή ψυχικά. Επίσης είναι πιθανό οι διακοπές να αποτελέσουν μία αφορμή για απόδραση από την εργασία όταν συνυπάρχουν δυσαρέσκεια, ανεπαρκή κίνητρα ή έλλειψη προσαρμογής από πριν.
Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε ανάλογα συμπτώματα που μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους μετά τις καλοκαιρινές διακοπές; Είναι πολύ σημαντικό να ανατρέξουμε στις στιγμές στην διάρκειά τους για να διαπιστώσουμε τι είναι αυτό που ενδεχομένως δεν έχουμε ή δεν κάνουμε στην καθημερινότητά μας. Πολλές φορές λόγω και του φόρτου εργασίας, των ευθυνών ή της ρουτίνας δεν επιτρέπουμε στον εαυτό μας συνήθειες ή απλά ευχάριστα πράγματα που θα μας αποφορτίσουν, κάτι που συμβαίνει στις διακοπές. Μπορούμε να τα εντοπίσουμε, να τα καταγράψουμε και να τα εντάξουμε στο χειμερινό μας πρόγραμμα.
Αν επιστρέφοντας από τις διακοπές βρεθούμε μπροστά σε πολλές υποχρεώσεις, αντί να αγχωθούμε είναι καλύτερο να τις ιεραρχήσουμε ξεκινώντας κλιμακωτά από τις πιο εύκολες ή πραγματοποιήσιμες ώστε να υπάρχει ένα αίσθημα ικανοποίησης.
Μοιραστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας με το άμεσο περιβάλλον σας ή προσπαθήστε να αποστασιοποιηθείτε σκεπτόμενοι τι θα συμβουλεύατε έναν φίλο σας να κάνει σε ανάλογη περίπτωση.
Το μυστικό είναι να μη περνάμε μεγάλες περιόδους έντασης χωρίς διαλείμματα αποφόρτισης. Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, φροντίστε να έχετε σύντομες διακοπές και διαφυλάξτε την υγεία και την διάθεσή σας.
Αν πιστεύετε ότι τα συμπτώματά σας επιμένουν ή επιδεινώνονται συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου