PUBLISHED BY SOFIAATHANASIADOU
Γράφει η Εύη Σταθάτου, μαμά τριών αγοριών,
μεταξύ αυτών και δίδυμων μονοζυγωτικών
Δημιουργός http://www.mytwins.gr
μεταξύ αυτών και δίδυμων μονοζυγωτικών
Δημιουργός http://www.mytwins.gr
Αν είσαι γονιός διδύμων, σίγουρα έχεις περάσει ή θα πέρασεις από αυτή τη φάση. Γιατί κάποια στιγμή έρχεται η ώρα που τα παιδιά σου θα πάνε στο σχολείο. Στον παιδικό σταθμό, στο νήπιο, στο δημοτικό. Και καλείσαι να αντιμετωπίσεις το δίλημμα… Στο ίδιο ή σε διαφορετικό τμήμα στο σχολείο;
Ένα θέμα που, θα τολμήσω να πω, μπορεί να φαίνεται αστείο για τους γονείς που δεν έχουν δίδυμα παιδιά, όμως πρόκειται για μια απόφαση που συνήθως δεν λαμβάνεται εύκολα και θέλει πολλή σκέψη, συζήτηση και ψυχραιμία.
Πολλές και βασανιστικές οι σκέψεις που κάνουμε όταν έρθει εκείνη η ώρα. “Θα έχουν πρόβλημα αν τα χωρίσω; Θα σπάσω αυτόν τον ιδιαίτερο δεσμό που έχουν τα δίδυμα; Θα αντέχει το ένα χωρίς το άλλο; Μήπως όμως αν είναι χωριστά, κάνουν κι άλλες, καινούριες παρέες με άλλα παιδιά και επιτέλους κοινωνικοποιηθούν, μήπως έτσι μειωθεί και ο ανταγωνισμός που έχουν μεταξύ τους;”. Αυτές και άλλες πολλές σκέψεις τριγυρίζουν στο κεφάλι των μαμάδων και των μπαμπάδων που έχουμε δίδυμα παιδιά, όταν πλησιάζει αυτή η ώρα.
Δυστυχώς η απάντηση δεν είναι πάντα εύκολη ούτε μοιάζει με τεστ πολλαπλής επιλογής, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει μόνο μια σωστή απάντηση στο ερώτημα. Στην πραγματικότητα υπάρχουν καλοί λόγοι για την υποστήριξη και των δύο επιλογών.
Για κάποιους γονείς βέβαια το θέμα είναι πιο απλό και τελικά δεν τους προβληματίζει. Από την μέχρι τώρα εμπειρία μου μέσα από τις συζητήσεις με άλλους γονείς διδύμων στο www.mytwins.gr, παρατηρώ ότι αυτοί οι γονείς συνήθως δεν αντέχουν να χωρίσουν τα παιδιά τους, για συναισθηματικούς καθαρά λόγους και άρα δεν τίθεται θέμα “μαζί ή χωριστά”.
Ωστόσο, είναι ένα θέμα που δεν πρέπει να μειώνουμε τη σημαντικότητά του και αντίθετα, θα έλεγα ότι ίσως θα έπρεπε να επαναξιολογείται κάθε ένα με δύο χρόνια, γιατί οι συνθήκες αλλάζουν, τα παιδιά μεγαλώνουν και το κάθε περιβάλλον είναι διαφορετικό.
Μια πρόσφατη έρευνα από τον Εθνικό Οργανισμό Μητέρων με δίδυμα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ (NOMOTC) έδειξε ότι το 43% των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι όλα τα δίδυμα πρέπει να χωρίζονται στο σχολείο, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο. Σε γενικές γραμμές, η θεωρία αυτή αντικατοπτρίζει την πεποίθηση ότι ο χωρισμός ωφελεί τα δίδυμα και συμβάλει στην ανάπτυξη διαφορετικών προσωπικοτήτων. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο ποσοστό γονέων που πιστεύει ότι ο χωρισμός των διδύμων στο σχολείο θα ήταν επιζήμιος για τα παιδιά, γιατί παρεμβαίνει ουσιαστικά στο ιδιαίτερο δέσιμο που έχουν τα δίδυμα.
Η προσωπική μου γνώμη είναι πως η απόφαση αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται τελικά από τους γονείς, και όχι απαραίτητα μόνο από το σχολείο, όπως ισχύει σε κάποιες άλλες χώρες. Όμως θεωρώ ιδιαίτερα πολύτιμη τη γνώμη των δασκάλων και των εκπαιδευτικών ψυχολόγων που μπορούν με τη δική τους εμπειρία και μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία να δώσουν τη δική τους οπτική γωνία στο θέμα.
Γιατί και οι γονείς, όπως έλεγα πριν, είμαστε περισσότερο συναισθηματικοί με τα παιδιά μας και πολύ συχνά βλέπουμε με παρωπίδες μια κατάσταση χωρίς να το θέλουμε ή να το επιδιώκουμε. Η άποψη λοιπόν που έχουν άλλοι άνθρωποι που συναναστρέφονται τα παιδιά μας μπορεί να μας βοηθήσει ιδιαίτερα στην απόφασή μας αυτή.
Στην περίπτωση λοιπόν που και εσείς καλείστε να προβληματιστείτε και να πάρετε μια απόφαση σχετικά με το θέμα αυτό, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας και ενδεχομένως να σας βοηθήσουν να αποφασίσετε πιο εύκολα.
- Είναι μονοζυγωτικά ή διζυγωτικά δίδυμα; Είναι του ίδιου ή διαφορετικού φύλου; Μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό ή τα ξεχωρίζει κανείς εύκολα; Αντιλαμβάνεστε ότι δύο σχεδόν ίδια παιδιά έχουν από αυτό και μόνο έναν μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας στο να συνυπάρχουν στην ίδια τάξη. “Γιατί;”, θα με ρωτήσετε. Σας απαντώ από προσωπική εμπειρία… Δύο παιδιά που όλοι δυσκολεύονται να τα ξεχωρίσουν, είναι δύσκολο να αναπτύξουν προσωπικές σχέσεις με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα και τους συμμαθητές τους. Γιατί πολύ απλά όλοι κάνουν προσπάθειες καταρχήν να μάθουν να τα ξεχωρίζουν, αλλά είναι πάντα “τα δίδυμα”. Και επειδή αυτή δεν είναι μια εύκολη διαδικασία, οι περισσότεροι καταλήγουν να τα ξεχωρίζουν από τα παπούτσια, από κάποιο αξεσουάρ κ.α., και όχι από το χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους, όχι από το ποιοι είναι στα αλήθεια. Λίγο άδικο για τα παιδιά μας, δεν είναι έτσι; Και πόσο κουραστικό για τα ίδια τα παιδιά! Αντίθετα τα δίδυμα αυτού του τύπου, όταν βρίσκονται σε διαφορετικά τμήματα, λειτουργούν ως ξεχωριστή, ανεξάρτητη μονάδα και το περιβάλλον τους τους αναγνωρίζει και μαθαίνει ποιοι πραγματικά είναι.
- Παράγοντες που καλό είναι να λάβετε υπόψη σας ακόμη είναι το αν έχουν μεταξύ τους έντονο ανταγωνισμό, αν μοιάζουν πολύ ως χαρακτήρες, αν ένα από τα δύο παιδιά έχει πιο δυναμική προσωπικότητα και κάποιες φορές λειτουργεί εις βάρος του άλλου.
- Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης αν τα παιδιά έχουν γεννηθεί πρόωρα και αν έχουν κάποιες αναπτυξιακές δυσκολίες όσο είναι ακόμη σε μικρή ηλικία.
- Τέλος, καλό είναι να λάβετε υπόψη σας στην απόφασή σας εξωτερικούς παράγοντες, όπως αλλαγές στην οικογενειακή κατάσταση, αλλαγή σχολείου, μετακόμιση σε καινούρια περιοχή, πόλη ή χώρα, ιδίως όταν αλλάζει και η γλώσσα επικοινωνίας.
Όταν φτάσει η ώρα της διαδικασίας λήψης απόφασης, θα σας βοηθήσει να ζητήσετε στοιχεία από κάθε διαθέσιμη πηγή, να κάνετε ερωτήσεις και να ακούσετε προσεκτικά αυτά που θα ακούσετε!
- Συζητήστε με άλλους γονείς διδύμων που έχουν δίδυμα, μεγαλύτερα σε ηλικία και πέρασαν από αυτό το στάδιο. Ρωτήστε τι λειτούργησε και τι δεν λειτούργησε στα παιδιά τους, και μάθετε τους παράγοντες που συνέβαλαν στην απόφασή τους.
- Συζητήστε με τους εκπαιδευτικούς από προηγούμενα σχολικά έτη και ανθρώπους που παίζουν σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα των παιδιών σας. Αν είναι η πρώτη φορά που τα παιδιά σας πάνε στο σχολείο, η γνώμη ανθρώπων που έχουν πέρασει πολύ χρόνο μαζί τους ή των δασκάλων που είχαν στον παιδικό σταθμό ή στο νήπιο μπορεί να βοηθήσει.
Αυτό που είναι σημαντικό να καταλάβετε μέσα από αυτές τις συζητήσεις, είναι πως αλληλεπιδρούν τα δίδυμα παιδιά σας, όταν εσείς δεν είστε εκεί. Είναι κοινωνικά; Μήπως παίζουν μόνο ο ένας με τον άλλον και αποκλείουν την παρέα με τα άλλα παιδιά; Είναι το ένα πιο ντροπαλό από το άλλο; Μπορεί να εκπλαγείτε με τις διαφορετικές αντιλήψεις που μπορεί να έχουν οι άλλοι για τα παιδιά σας. Ακόμα κι αν εσείς οι ίδιοι ξέρετε τα παιδιά σας καλύτερα από τον καθένα, η αξιολόγηση του δασκάλου έχει ιδιαίτερη βαρύτητα.
- Συζητήστε το θέμα με τους δασκάλους και τουςσυμβούλους του σχολείου που πρόκειται να φοιτήσουν τα παιδιά σας. Μάθετε ποια είναι η εμπειρία τους με δίδυμα και ποιες είναι οι πολιτικές τους πάνω στο θέμα αυτό. Είναι πολύ σημαντική η γνώμη των δασκάλων και του σχολείου, γιατί μπορούν να μοιραστούν μαζί σας την εμπειρία τους έχοντας μια πιο σφαιρική εικόνα και να σας δώσουν επιτυχημένα παραδείγματα από επιλογές άλλων διδύμων.
- Συζητήστε με τα παιδιά σαςκαι ρωτήστε τα τι θέλουν! Ομολογώ βέβαια πως αυτή η συμβουλή είναι λίγο επίφοβη, γιατί το πιο πιθανό είναι τα παιδιά να μην θέλουν να χωριστούν, οπότε αυτό ίσως κάνει την απόφασή σας πιο δύσκολη. Πιστεύω όμως πως ακόμη και αν η επιθυμία τους δεν θα είναι αυτή που θα κρίνει την τελική σας απόφαση, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας τα συναισθήματά τους. Ίσως πάλι εκπλαγείτε με αυτά που έχουν να σας πουν. Ανάλογα με την ηλικία τους και το επίπεδο ωριμότητάς τους, προσπαθήστε να προγραμματίσετε μια συζήτηση για το θέμα αυτό με το κάθε παιδί ξεχωριστά.
- Ακούστε το ένστικτό σας!Εσείς γνωρίζετε τα παιδιά σας καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, γι’ αυτό να έχετε εμπιστοσύνη στο ένστικτό σας. Και να θυμάστε πως όσο τα δίδυμά σας μεγαλώνουν, οι ανάγκες και οι επιθυμίες τους μπορεί να διαφοροποιούνται, και συνεπώς η επιλογή σας μπορεί να αλλάξει.
Τελικά, αυτό που εμένα με βοήθησε να καταλήξω στην απόφασή να βάλω τα δίδυμά μου σε διαφορετικά τμήματα, ήταν πως πρόκειται για μια απόφαση που μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάξει, αν δεν λειτουργήσει καλά, αν οι συνθήκες αλλάξουν, αν τα παιδιά δεν προσαρμοστούν μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Και η σκέψη αυτή, ότι μπορούμε να επαναπροσδιορίσουμε την απόφασή μας κάποια στιγμή, με έκανε να αισθανθώ καλύτερα και με βοήθησε να αποφασίσω πιο εύκολα.
Και ξέρετε κάτι; Τελικά τα παιδιά προσαρμόστηκαν πολύ πιο εύκολα απ’ ότι νόμιζα. Και πια έχουν προσωπικούς φίλους, προσωπική σχέση με τους δασκάλους τους αλλά και πολύ χρόνο ο ένας για τον άλλον. Ένα είναι σίγουρο… Ότι ο δεσμός των διδύμων δεν σπάει επειδή θα περνούν κάποιες ώρες της ημέρας στα διπλανά και όχι στο ίδιο τμήμα….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου