Οι μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (ή / και) στη γραφή, παρουσιάζουν έλλειμμα στις γραφοκινητικές δεξιότητες και στη γραπτή έκφραση γενικότερα. Έτσι, αυτοί οι μαθητές δυσκολεύονται στο σχηματισμό γραμμάτων και λέξεων, στη χρήση των σημείων στίξης, παρουσιάζουν κακή στάση σώματος κατά τη γραφή, αδυνατούν να διατηρήσουν την αναλογία πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων, κάνουν πολλά ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, δεν τηρούν εύκολα χρονική και λογική αλληλουχία στην έκταση των γραπτών τους, έχουν πολύ φτωχό λεξιλόγιο και δύσκολα βρίσκουν το κατάλληλο λεξιλόγιο που ταιριάζει να χρησιμοποιήσουν στο είδος και το θέμα του κειμένου που παράγουν ( Σπαντιδάκης, 2004).
Οι μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (ή / και ) στα μαθηματικά, παρουσιάζουν έλλειμμα στην οπτική και ακουστική αντίληψη, στη λεπτή κινητικότητα, στη μνήμη και στον αφαιρετικό συλλογισμό. Έτσι, δυσκολεύονται στο να ολοκληρώσουν τις ασκήσεις μιας σελίδας, διαβάζουν λάθος πολυψήφιους αριθμούς, απεικονίζουν καθρεπτικά αριθμητικά ψηφία, αδυνατούν να διακρίνουν σωστά τα νομίσματα, τους δείκτες του ρολογιού, τα μεγέθη και το δεξί και αριστερό. Δυσκολεύονται επίσης να γράψουν τους αριθμούς πάνω στη γραμμή του τετραδίου και στη γενικότερη χρήση αριθμών κι αριθμητικών πράξεων (Αγαλιώτης, 2010)
Για τις παραπάνω μαθησιακές δυσκολίες, υπάρχουν διάφορες τεχνικές που ακολουθούν οι ειδικοί παιδαγωγοί και όσοι ασχολούνται με την διάγνωση, αξιολόγηση και την παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες. Για την περίπτωση της δυσλεξίας και της δυσγραφίας υπάρχει πλήθος δραστηριοτήτων και ασκήσεων με τις οποίες μπορούν να παρέμβουν οι ειδικοί παιδαγωγοί. Ενδεικτικά ,τέτοιες ασκήσεις μπορεί να είναι γραφικές αναπαραστάσεις σχετικές με την ορθογραφία και το λεξιλόγιο ( δηλαδή ο σχηματισμός λέξεων με προθέματα και επιθέματα ή με ρίζες λέξεων), πίνακες με λέξεις που περιγράφουν κάποιο θέμα ( σε σκέφτομαι και γράφω) ώστε να προαχθεί το λεξιλόγιο και η έκφραση του παιδιού και η τεχνική των καρτών στις οποίες δίνεται συνοπτικά ο «σκελετός» μιας έκθεσης με αποτέλεσμα το παιδί να συγκεντρώνει τις πληροφορίες και αυτά που πρέπει να γράψει ώστε να μη «χάνεται» στην πληθώρα πληροφοριών και σκέψεων (Σπαντιδάκης, 2004).
Για την περίπτωση της δυσαριθμησίας ο ειδικός παιδαγωγός μπορεί να προσφέρει κάποιο αριθμητικό πρόβλημα σε μικρές διαδοχικές προτάσεις και να επεξηγεί κάθε μια από αυτές πριν τη παρουσίαση ολόκληρου του προβλήματος. Επίσης σε περιπτώσεις δυσκολιών της θεσιακής αξίας ψηφίων ο ειδικός παιδαγωγός μπορεί να αναπαραστήσει έναν τετραψήφιο για παράδειγμα αριθμό με τη βοήθεια άβακα. Για περιπτώσεις δυσκολίας μέτρησης και απαρίθμησης, δραστηριότητες συντονισμού όπως το ρίξιμο χαντρών σε ένα κουτί με το κατάλληλο άνοιγμα, το χτύπημα των χεριών ( παλαμάκια) με σταθερό ρυθμό ή το χτύπημα ενός ντεφιού με σταθερό ρυθμό μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά ένα παιδί με τέτοιες δυσκολίες (Αγαλιώτης, 2010).
Οι μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (ή / και ) στα μαθηματικά, παρουσιάζουν έλλειμμα στην οπτική και ακουστική αντίληψη, στη λεπτή κινητικότητα, στη μνήμη και στον αφαιρετικό συλλογισμό. Έτσι, δυσκολεύονται στο να ολοκληρώσουν τις ασκήσεις μιας σελίδας, διαβάζουν λάθος πολυψήφιους αριθμούς, απεικονίζουν καθρεπτικά αριθμητικά ψηφία, αδυνατούν να διακρίνουν σωστά τα νομίσματα, τους δείκτες του ρολογιού, τα μεγέθη και το δεξί και αριστερό. Δυσκολεύονται επίσης να γράψουν τους αριθμούς πάνω στη γραμμή του τετραδίου και στη γενικότερη χρήση αριθμών κι αριθμητικών πράξεων (Αγαλιώτης, 2010)
Για τις παραπάνω μαθησιακές δυσκολίες, υπάρχουν διάφορες τεχνικές που ακολουθούν οι ειδικοί παιδαγωγοί και όσοι ασχολούνται με την διάγνωση, αξιολόγηση και την παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες. Για την περίπτωση της δυσλεξίας και της δυσγραφίας υπάρχει πλήθος δραστηριοτήτων και ασκήσεων με τις οποίες μπορούν να παρέμβουν οι ειδικοί παιδαγωγοί. Ενδεικτικά ,τέτοιες ασκήσεις μπορεί να είναι γραφικές αναπαραστάσεις σχετικές με την ορθογραφία και το λεξιλόγιο ( δηλαδή ο σχηματισμός λέξεων με προθέματα και επιθέματα ή με ρίζες λέξεων), πίνακες με λέξεις που περιγράφουν κάποιο θέμα ( σε σκέφτομαι και γράφω) ώστε να προαχθεί το λεξιλόγιο και η έκφραση του παιδιού και η τεχνική των καρτών στις οποίες δίνεται συνοπτικά ο «σκελετός» μιας έκθεσης με αποτέλεσμα το παιδί να συγκεντρώνει τις πληροφορίες και αυτά που πρέπει να γράψει ώστε να μη «χάνεται» στην πληθώρα πληροφοριών και σκέψεων (Σπαντιδάκης, 2004).
Για την περίπτωση της δυσαριθμησίας ο ειδικός παιδαγωγός μπορεί να προσφέρει κάποιο αριθμητικό πρόβλημα σε μικρές διαδοχικές προτάσεις και να επεξηγεί κάθε μια από αυτές πριν τη παρουσίαση ολόκληρου του προβλήματος. Επίσης σε περιπτώσεις δυσκολιών της θεσιακής αξίας ψηφίων ο ειδικός παιδαγωγός μπορεί να αναπαραστήσει έναν τετραψήφιο για παράδειγμα αριθμό με τη βοήθεια άβακα. Για περιπτώσεις δυσκολίας μέτρησης και απαρίθμησης, δραστηριότητες συντονισμού όπως το ρίξιμο χαντρών σε ένα κουτί με το κατάλληλο άνοιγμα, το χτύπημα των χεριών ( παλαμάκια) με σταθερό ρυθμό ή το χτύπημα ενός ντεφιού με σταθερό ρυθμό μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά ένα παιδί με τέτοιες δυσκολίες (Αγαλιώτης, 2010).
Βιβλιογραφία
Αγαλιώτης Ι.( 2010). Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
Σπαντιδάκης Ι. ( 2004). Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
Σπαντιδάκης Ι. ( 2004). Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου