Σελίδες

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014

10 βήματα για ασφαλή πλοήγηση το διαδίκτυο






Οι δυνατότητες που μας δίνει το διαδίκτυο αυξάνονται, αυξάνεται όμως και η πιθανότητα και οι κίνδυνοι είτε να προσβληθεί ο υπολογιστής μας από κακόβουλο λογισμικό, είτε να πέσουμε θύματα επίθεσης από επίδοξους εισβολείς στα δεδομένα του υπολογιστή μας.
Για την πρωτη περίπτωση προσέχουμε σε τι ιστοσελίδες μπαίνουμε. Μπορείτε να δείτε μια πρόσφατη χρήσιμη ανάρτηση σχετικά με δύο antimalware προγράμματα.
Για την δεύτερη περίπτωση (υποκλοπή δεδομένων από τον υπολογιστή μας) προτείνουμε τα παρακάτω απλά βήματα:
1. Όταν πλοηγούμαστε σε ιστοσελίδες που απαιτούν είσοδο με όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης (mail, social media, forums) δεν κλείνουμε ποτέ την ιστοσελίδα, όσο κι αν βιαζόμαστε, αν προηγουμένως δεν εχουμε πατήσει έξοδο ή αποσύνδεση. Ιστοσελίδες που απαιτούν είσοδο σε λογαριασμό, διαθέτουν υποχρεωτικά την επιλογή της αποσύνδεσης η οποία συνήθως βρίσκεται στο πάνω και δεξιά μέρος της ιστοσελίδας. Ο λόγος είναι ότι στην περίπτωση που δεν πατήσουμε έξοδο ή αποσύνδεση και απλά κλείσουμε την σελίδα, υπάρχει περίπτωση ο επόμενος χρήστης της συγκερκιμένης ιστοσελίδας (πχ του yahoo ή του facebook) να μπει στην σελίδα με τα προσωπικά μας στοιχεία.
2. Αδειάζουμε πάντα το ιστορικό, σε υπολογιστές δημόσιας χρήσης, ειδικά όταν πλοηγούμαστε σε ιστοσελίδες που απαιτούν είσοδο σε λογαριασμό. Το ιστορικό ενός browser δίνει διάφορες πληροφορίες για την σύνδεση στα mail μας ή σε κάποιο social media (πχ facebook) ακόμα κι αν έχουμε αποσυνδεθεί από αυτά.
3. Δεν αποθηκεύουμε ποτέ πιστωτική κάρτα, ακόμα και αν εργαζόμαστε από τον δικό μας υπολογιστή, σε λογαριασμό / ιστοσελίδα ηλεκτρονικών αγορών. Προτιμήστε κάθε φορά να αποθηκεύετε την πιστωτική σας κάρτα, παρά για λόγους "ευκολίας" να έχτε αποθηκεύσει τα στοιχεία.
4. Δεν αποθηκεύουμε ποτέ κωδικούς σε ιστοσελίδες που απαιτούν είσοδο σε λογαριασμό. Όχι μόνο για να μην δίνουμε το δικαίωμα σε άλλους χρήστες να κάνουν είσοδο με τα προσωπικά μας στοιχεία, αλλά και για να μην μπορούν οι ίδιοι να ανακτήσουν τους δικούς μας κωδικούς. Για παράδειγμα ένας αποθηκευμένος κωδικό στον Firefox που θεωρείται και από τους καλύτερους browsers μπορεί να ανακτηθεί από τον οποιονδήποτε αν από τις επιλογές του Firefox πάμε: Επιλογές -> Ασφάλεια -> Αποθηκευμένοι Κωδικοί -> Εμφάνιση κωδικών.
5. Δεν χρησιμοποιούμε ποτέ τον ίδιο κωδικό ειδικά σε ιστοσελίδες υψηλού κινδύνου - που περιέχουν δηλαδή αρκετά προσωπικά δεδομένα. Σκεφτείτε ότι το mail σας ή το facebook μπορεί να περιέχουν μηνύματα και δεδομένα είτε προσωπικού είτε επαγγελματικού χαρακτήρα και σίγουρα δεν είναι τα δεδομένα αυτά ίδιου χαρακτήρα με αυτά που υπάρχουν για παράδειγμα σε ένα forum για ποδηλάτες ή σε ένα forum για σχετικό με κάποια σπορ. Η αποτελεσματική προστασία των δεδομένων μας προϋποθέτει τη χρήση διαφορετικών κωδικών ανά λογαριασμό, τουλάχιστον για το mail και το facebook. 
6. Ασφαλίστε αρχεία του Office με διπλό κωδικό. Δώστε κωδικό στο αρχείο του Office (έχοντας ανοίξει την καρτέλα save as, πηγαίντε tools -> general options -> password to open). Συμπιέστε το αρχείο με το πρόγραμμα winrar. Δώστε κωδικό και κατά τη διάρκεια της συμπίεσης (δεξί κλικ στο αρχείο ή φάκελο που θέλουμε να συμπιέσουμε -> add to archive -> advanced -> set password).
7. Δώστε προσοχή στους κωδικούς. Μην χρησιμοποιήτε την ημερομηνία γέννησης, την αθλητική ομάδα που σας αρέσει, το όνομά σας, το επώνυμό σας, κλπ. Ούτε τα γράμματα a,b,c,d στη σειρά, ούτε τους αριθμούς 1,2,3,4 στη σειρά. Ένας σωστός και ασφαλής κωδικούς περιέχει αριθμούς, μικρά γράμματα, κεφαλαία γράμματα και ειδικούς χαρακτήρες (πχ: $*)!~_$%). Χρησιμοποιήστε τα όλα αυτά ανακατεμένα. Ο κωδικός να απαρτίζεται από τουλάχιστον 10 χαρακτήρες.
8. Αποθηκεύστε τους κωδικούς σε ασφαλές μέρος. Σίγουρα όχι στο πορτοφόλι σας, ούτε σε χαρτάκι δίπλα στην οθόνη. Η καλύτερη λύση είναι η αποθήκευση σε αρχείο στον υπολογιστή το οποίο όμως θα πρέπει να είναι προστατευμένο με κωδικό.
9. Μην ξεχνάτε ότι οι συνομιλίες αλλά και άλλες δραστηριότητες σε διάφορα προγράμματα (skype, teamviewer, κλπ) καταγράφονται είτε στο ιστορικό είτε σε ειδικά log files στον υπολογιστή. Μην ξεχνάτε επίσης ότι σε περίπτωση προγραμμάτων διαμοιρασμού οθόνης (όπως το teamviewer) δεν θα πρέπει να συνδέεστε μα αγνώστους. Σε κάθε περίπτωση κατά τη διάρκεια της σύνδεσης θα πρέπει να είστε μπροστά στον υπολογιστή σας.
10. Βάλτε κωδικό προστασίας στον χρήστη των Windows που χρησιμοποιείτε. Ολιγόλεπτη απουσία από τον υπολογιστή προστατεύει τα δεδομένα σας από επίδοξους υποκλοπείς.
Mην δίνετε ποτέ τους κωδικούς σας σε άλλα πρόσωπα. Ακόμα κι αν χρειαστεί να το κάνετε σε πρόσωπα στα οποία έχετε απόλυτη εμπιστοσύνη, στείλτε με mail το όνομα χρήστη και με κάποιον άλλο τρόπο (πχ με μήνυμα στο facebook ή στο κινητό τον κωδικό πρόσβασης

Παρακάτω δείτε ένα infographic σχετικά με το ζήτημα προστασίας των κωδικών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου