Για
να μπορεί ένα παιδί να κατανοεί αυτά που διαβάζει πρέπει να αποκωδικοποιεί τα
γράμματα, να συνδέει τις λέξεις με τις γνώσεις του και να έχει επαρκές
λεξιλόγιο.
Πολλές
φορές τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαβάζουν εντελώς
μηχανικά, δηλαδή δεν κατανοούν αυτά που προφέρουν. Αποτέλεσμα είναι να
διαβάζουν ένα κείμενο και στο τέλος να μην έχουν ιδέα σε τι αναφέρεται!
Δεν
μπορούν δηλαδή κάνουν περίληψη, να διηγηθούν μια ιστορία, να βάλουν σε σωστή
σειρά τα γεγονότα, ούτε να θυμηθούν ποιοι είναι οι ήρωες ή ο χώρος που
διαδραματίζεται η ιστορία που διάβασαν.
Τρόποι
αντιμετώπισης
·
Αν το κείμενο είναι μεγάλο τότε κόψτε το
σε μικρές ενότητες. Αν το παιδί δυσκολεύεται πολύ τότε ζητήστε του να διαβάσει
μια παράγραφο. Μετά βρείτε το κεντρικό θέμα της παραγράφου, κάνοντας
απλές ερωτήσεις στο παιδί.
·
Ρωτήστε αν έχει κάποια άγνωστη λέξη.
Συνήθως η απάντηση που θα πάρετε είναι “όχι” ενώ μπορεί και να υπάρχουν λέξεις
που το παιδί δεν γνωρίζει. Αν εντοπίσετε κάποια δύσκολη λέξη, τότε αναλύστε
την.
·
Γράψτε μια λεζάντα δίπλα από κάθε
παράγραφο.
·
Σημειώστε λέξεις - κλειδιά κάθε
παραγράφου.
·
Αφού γίνει αυτό για κάθε παράγραφο, τότε
κάντε ερωτήσεις κατανόησης στο παιδί. π.χ. ποιος είναι ο πρωταγωνιστής, πού
γίνεται η ιστορία, τι σου έκανε εντύπωση, πώς νοιώθει ο ήρωας κ.λ.π.
·
Ανάλογα με το ύφος και το είδος του
κειμένου, μπορείτε να ζητήσετε από το παιδί να φτιάξει μια σχετική ζωγραφιά με
όσα διάβασε.
·
Επιλέξτε ευχάριστα κείμενα, με ζωηρούς
διαλόγους και ιδιαίτερους χαρακτήρες που θα τραβήξουν το ενδιαφέρον του
παιδιού.
·
Αφού αναλύσετε το κείμενο ανά παράγραφο,
ζητήστε από το παιδί να σας διηγηθεί με δικά του λόγια την ιστορία. Αν
δυσκολεύεται, μπορεί να κοιτάει στις σημειώσεις που γράψατε. Αυτό μπορεί να
γίνει προφορικά ή και γραπτά.
·
Πείτε στο παιδί κάτι αναληθές με
το κείμενο και ρωτήστε το αν συμφωνεί. π.χ. Μέσα στο δάσος βρίσκονταν 3 καφέ
αρκούδες, συμφωνείς; Έτσι θα πρέπει ο μαθητής να ανακαλέσει από την μνήμη του ή
αν δεν θυμάται να ψάξει να βρει την απάντηση μέσα από το κείμενο. Αυτός είναι
ένας τρόπος να δείτε αν όντως το παιδί κατάλαβε και θυμάται αυτά που διάβασε.
·
Κείμενα που συνοδεύονται από εικόνες
είναι κατάλληλα, ειδικά για τα μικρότερα παιδιά. Ξεκινήστε με απλά κείμενα,
ανάλογα με το επίπεδο του κάθε μαθητή και τον βαθμό της δυσκολίας που
αντιμετωπίζει.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου