Σελίδες

Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2014

“Οι ιστορίες και τα παραμύθια κάνουν πιο ευχάριστη τη μάθηση”


Η υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας Ιωάννα Καϊάφα, που έγραψε το βιβλίο “Ο Ορφέας και η Νεφέλη στη χώρα των κλασμάτων”, μιλά στην “Π”


Της Κατερίνας Μυλωνά

Οι φανταστικές ιστορίες και το παιχνίδι βοηθούν τα παιδιά να μάθουν καλύτερα ό, τι διδάσκεται στην τάξη.

Η παραπάνω διαπίστωση οδήγησε την υποψήφια διδάκτορα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, κ. Ιωάννα Καϊάφα, να γράψει το βιβλίο «Ο Ορφέας και η Νεφέλη στη χώρα των κλασμάτων».

«Οι ιστορίες και τα παραμύθια ενεργοποιούν τη φαντασία και το ενδιαφέρον των παιδιών και κάνουν πιο ευχάριστη τη μάθηση. Το ίδιο συμβαίνει, βέβαια, και με το παιχνίδι», αναφέρει, σε συνέντευξή της στην «Π».

Η δυσκολία των παιδιών να μάθουν τα κλάσματα σας οδήγησε στη συγγραφή του βιβλίου;

«Τα κλάσματα, πράγματι, είναι ένας χώρος των μαθηματικών, στον οποίο τα παιδιά, κυρίως του Δημοτικού Σχολείου, συναντούν μεγάλες δυσκολίες. Οι δυσκολίες αυτές οφείλονται, κυρίως, στο γεγονός ότι τα κλάσματα απαιτούν ένα νέο τρόπο σκέψης ο οποίος έρχεται, συχνά, σε ρήξη με αυτά που ήδη γνωρίζουν οι μαθητές για τους φυσικούς αριθμούς. Το να βοηθήσουμε, λοιπόν, τους μαθητές να αντιμετωπίσουν αυτές τις δυσκολίες ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για τη συγγραφή αυτού του βιβλίου». 

Διαπιστώνετε, μέσα από την επαφή σας με τα παιδιά, πως το παραμύθι ή το παιχνίδι βοηθούν στη μάθηση;

«Η έρευνα στο χώρο της Διδακτικής των Μαθηματικών έχει δείξει πως οι μαθητές είναι δυνατόν να εμπλακούν με τρόπο δημιουργικό και αποτελεσματικό στη μάθηση των μαθηματικών, όταν τα προβλήματα και οι δραστηριότητες είτε εντάσσονται στο πλαίσιο φανταστικών ιστοριών είτε δίνονται στα παιδιά με τη μορφή παιχνιδιού. Οι ιστορίες και τα παραμύθια ενεργοποιούν τη φαντασία και το ενδιαφέρον των παιδιών και κάνουν πιο ευχάριστη τη μάθηση. Το ίδιο συμβαίνει, βέβαια, και με το παιχνίδι.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, δηλαδή τη σύνδεση των μαθηματικών με τα ενδιαφέροντα, αλλά και την καθημερινή ζωή των μαθητών, εργαζόμαστε στο εργαστήριο των Μαθηματικών της Φύσης και της Ζωής, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με επικεφαλής τον καθηγητή Χαράλαμπο Λεμονίδη. 

Τα «Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής» είναι ένας τίτλος που εκφράζει την αντίληψη για τη διδασκαλία των μαθηματικών, η οποία αναπτύχθηκε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Φλώρινας. Η αντίληψη αυτή εντάσσεται μέσα στο πλαίσιο του γενικότερου ρεύματος των μεταρρυθμίσεων σε παγκόσμιο επίπεδο που είναι υπέρ της μείωσης του χάσματος μεταξύ των μαθηματικών της καθημερινής ζωής και των μαθηματικών του σχολείου. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές θέτουν στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας τον μαθητή, ο οποίος καλείται να ανακαλύψει ο ίδιος και να κατανοήσει τα μαθηματικά ως ένα ανθρώπινο δημιούργημα».

Ποιες είναι οι μέχρι σήμερα αντιδράσεις των μικρών αναγνωστών;

«Τα σχόλια των μικρών αναγνωστών είναι πολύ θετικά και ενθαρρυντικά. Το βιβλίο δίνει στον αναγνώστη ενεργό ρόλο, καθώς του ζητά να βοηθήσει τους δύο ήρωες της ιστορίας να λύσουν τους γρίφους που τους έθεσε ο μάγος Νουμέριους και να ελευθερώσουν τα παιδιά-αριθμούς που έχουν εγκλωβιστεί στη χώρα των αριθμών. Οι περισσότεροι αναγνώστες στάθηκαν στο γεγονός ότι διασκέδασαν πολύ, όταν διάβασαν το βιβλίο, και ότι κατανόησαν καλύτερα τα κλάσματα με έναν διαφορετικό τρόπο. 

Πολύ θετικά, επίσης, είναι και τα σχόλια των εκπαιδευτικών που το δοκίμασαν στην τάξη, καθώς παρατήρησαν πως οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στο μάθημα και έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη λύση των μαθηματικών προβλημάτων που δίνονται με τη μορφή γρίφων. 

Μία δασκάλα ανέφερε ότι η χρήση της λογοτεχνίας αποτέλεσε το μέσο για την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων, καθώς η δράση του παραμυθιού ωθούσε τη σκέψη των μαθητών προς την επίλυση των προβλημάτων, ενώ η επιθυμία των μαθητών να μάθουν πώς τελειώνει η ιστορία μεταφράστηκε σε μαθηματικό προβληματισμό». 


Πηγή: http://www.patris.gr/articles/252424?PHPSESSID=9bedum55039m956atem076pfu0#.Uw9SW-N_tZp

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου