Αυτό μπορεί να είναι αυταπόδεικτο, αλλά τα κλισέ, πέρα απ’ όλα τα άλλα, συντελούν στη δημιουργία εσφαλμένων προσδοκιών και στην αλληλένδετη με αυτές αίσθηση ότι η ζωή είναι άδικη, μόλις η πραγματικότητα κάνει αισθητή την παρουσία της.
college-success-studentsΣε σύγκριση με τις δυνατότητες που θα είχατε τους προηγούμενους αιώνες, σήμερα οι επιλογές σας είναι σχεδόν απεριόριστες. Δεν υπάρχουν όρια με βάση τις κοινωνικές τάξεις, συστήματα βασισμένα σε κάστες ή (σε γενικές γραμμές) οικογενειακές δεσμεύσεις τέτοιες που θα μπορούσαν να υπαγορεύσουν την πορεία σας στη ζωή. Αλλά μερικοί μαθητές που παραλείπουν τα μαθήματα βιολογίας και χημείας και δεν κατορθώνουν να αφοσιωθούν στη μελέτη τους, εξακολουθούν με κάποιον τρόπο να φαντάζονται ότι μπορούν να γίνουν καρδιοχειρουργοί, επειδή αυτό είναι το όνειρο τους. Δεν πρόκειται όμως να συμβεί.
Οι μαθητές που δεν τα καταφέρνουν με τα μαθηματικά δεν πρόκειται να γίνουν μηχανικοί και τα παιδιά που δεν είναι άριστοι στη φυσικοχημεία δεν πρόκειται να δουν να ανοίγει διάπλατα καμία πόρτα στα τμήματα Φυσικής ή Χημείας των πανεπιστημίων.
Ακόμη κι έτσι, όλη αυτή η φαντασιοπληξία γύρω από τα «όνειρα», θα μπορούσε να ερμηνεύσει την αξιοσημείωτη ασυμβατότητα ανάμεσα στις φιλοδοξίες τόσων νέων ανθρώπων και τις πραγματικές τους ικανότητες, συμπεριφορές και προσπάθειες.
Δυστυχώς, οι περισσότεροι γονείς και μαθητές μοιάζουν να ίναι κολλημένοι σε μία άρνηση της πραγματικότητας. Μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2003 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς και οι δάσκαλοι ήταν πεπεισμένοι ότι οι απόφοιτοι του λυκείου είναι πλήρως προετοιμασμένοι για την αγορά εργασίας. Το 67°/°  των γονιών μαθητών λυκείου ήταν σίγουροι ότι οι μικροί τους Κωστάκηδες και Γιαννάκηδες θα είχαν αποφοιτώντας τα προσόντα γι α να πετύχουν στη δουλειά τους, οι δάσκαλοι, σε ποσοστό 78%, ήταν επίσης πεπεισμένοι ότι οι απόφοιτοι ήταν έτοιμοι για την αγορά εργασίας.
Μακάρι να ήταν στ’ αλήθεια έτσι…
Happy group of studentsΛιγότεροι από τους μισούς από τους εργοδότες που ρωτήθηκαν στην έρευνα – το 41% συγκεκριμένα – απάντησαν ότι οι νέοι άνθρωποι που είχαν συναντήσει διέθεταν όντως αυτά τα προσόντα.  Η ίδια έρευνα ανακάλυψε επίσης ότι το 67% των γονιών, το 77% των δασκάλων και το 73% των μαθητών λυκείου, υπέθεταν ότι το πτυχίο του λυκείου σημαίνει πως οι απόφοιτοι διαθέτουν τα βασικά προσόντα.
Αλλά η συντριπτική πλειονότητα τόσο των εργοδοτών που προσέλαβαν τους αποφοίτους όσο και των καθηγητών πανεπιστημίου που τους δίδαξαν μετά την αποφοίτησή τους από το λύκειο, γέλασαν και μόνο με την ιδέα. Περισσότερο από τα 2/3 των καθηγητών πανεπιστημίου – ποσοστό 68% – και το 58% των εργοδοτών θεωρούν ότι το πτυχίο πανεπιστημίου δεν αποτελεί καμία εγγύηση ότι οι απόφοιτοι έχουν αποκτήσει ακόμη και τα βασικά ακαδημαϊκά προσόντα.
Έτσι, σε κάθε περίπτωση, κάντε αν θέλετε μεγάλα όνειρα, συγχρόνως όμως πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι η επιτυχία σας δεν εξαρτάται από τα ίδια τα όνειρά σας αλλά από τη σκληρή δουλειά, τη μελέτη και την επιμονή σας.
Από το βιβλίο “50 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ”, του Charles Sykes εκδ. Διόπτρα