Σελίδες

Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

ΠΟΙΝΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Ποινή και εκπαίδευση · ποιο είναι το νόημα της ποινής στο σχολείο και πώς πρέπει να επιβάλλεται ;
      Το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Σκοπός του,εκτός από τις γνώσεις, είναι να διαμορφώσει ένα κοινωνικοποιημένο άτομο, που να μπορεί να συμβιώνει με τους συνανθρώπους του. Για τη διατήρηση και τη σωστή λειτουργία της κοινωνίας απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη νόμων και η εφαρμογή τους. Ο παραβάτης τιμωρείται. Τηρουμένων των αναλογιών, το σχολείο ακολουθεί την ίδια διαδικασία με αυτή της κοινωνίας, ώστε να κάνει το νέο να σέβεται τους άλλους και τα δικαιώματά τους, τους κανόνες της μικρής κοινωνίας του σχολείου, να πειθαρχεί και να συναισθάνεται το παράπτωμά του, χωρίς όμως να χάνει την προσωπικότητά του. Ποινές που κατά καιρούς συναντούμε στο σχολείο είναι: οι σωματικές, οι ηθικές (επιτίμηση, στέρηση εύνοιας, αποκλεισμό από το παιγνίδι ή την ψυχαγωγική εκδρομή, την απομάκρυνση από το σχολείο για κάποιο διάστημα), η ειρωνεία, η διαπόμπευση, η καταγγελία στο συμβούλιο του σχολείου.
Η ποινή μέσα στην εκπαίδευση έχει ένα πολύ σημαντικό παιδαγωγικό χαρακτήρα : να διαισθανθεί ο . μαθητής το λάθος του και να μην το επαναλάβει, αλλά και οι υπόλοιποι μαθητές να
. παραδειγματιστούν. Γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο χειρισμό της ποινής από το δάσκαλο.

 Πιο συγκεκριμένα :
  1. ο δάσκαλος πριν τιμωρήσει, πρέπει να παίρνει υπόψη του τα πρόσωπα και τις καταστάσεις.
  2. με το να κάνει ο δάσκαλος το μαθητή να αισθανθεί την ενοχή του,, έχει πετύχει ένα σημαντικό στόχο : να αναγνωρίσει το σφάλμα του.
  3. η αίσθηση της ενοχής του δράστη απέναντι στην τάξη και όχι στο δάσκαλο αίρει την εντύπωση της προσωπικής αντιπαράθεσης. Ο μαθητής αντιλαμβάνεται το ρόλο του σχολείου και την υποχρέωσή του να σέβεται τους άλλους.
  4. η υπομονή του δασκάλου να δείχνει την ύπαρξη επιείκειας και κατανόησης, αλλά παράλληλα να αφήνει να φανεί η ευθύνη του δράστη.
  5. η ανθρωπιά του δασκάλου πρέπει να είναι παρούσα ακόμη και όταν αναγκάζεται να επιβάλει τιμωρία.
  6. δεν πρέπει να υπαναχωρεί στην τιμωρία. Διαφορετικά δίνεται η εντύπωση πως δεν είναι η αναπόφευκτη συνέπεια μιας παράβασης.
  7. μετά την έκτιση της ποινής τα πάντα πρέπει να ξεχαστούν. Ο μαθητής να αντιμετωπίζεται ως ένα έντιμο μέλος της μαθητικής κοινωνίας.

Επιχειρήματα για την εφαρμογή ή μη των ποινών στο σχολείο :

α) κατά των ποινών :
  1. η διαπαιδαγώγηση των νέων (πρέπει να) γίνεται με το διάλογο και την πειθώ.
  2. η ποινή διαμορφώνει αρνητικό κλίμα στο σχολείο και εκλαμβάνεται από τους νέους ως μέσο εκφοβισμού.
  3. κλονίζει τη σχέση εμπιστοσύνης δασκάλου – μαθητή
  4. η εφηβεία έχει ανάγκη τη νουθεσία και την επιείκεια.
  5. η ποινή δε βελτιώνει τη συμπεριφορά, αλλά δημιουργεί εχθρότητα και βίαιες αντιδράσεις.
  6. σε περιπτώσεις ακραίας αντικοινωνικής συμπεριφοράς, το σχολείο οφείλει να εξαντλεί την επιείκεια του προς το μαθητή, για να πετύχει το σωφρονισμό και τη μεταμέλειά του.

β) υπέρ των ποινών :
  1. το σχολείο πρέπει να μαθαίνει στους μαθητές τους κοινωνικούς κανόνες.
  2. η ατιμωρησία δε βοηθά τους απειθάρχητους να συνειδητοποιήσουν τις ευθύνες τους και συγχρόνως αποτελούν αρνητικό παράδειγμα για τους άλλους.
  3. η υπερβολική ανοχή του σχολείου εκλαμβάνεται συνήθως ως αδυναμία και θεωρείται ως διαλυτικό στοιχείο από τους πειθαρχημένους μαθητές.
  4. αποτελεί λαϊκίστικη συμπεριφορά ορισμένων διδασκόντων, που επιζητούν την ωραιοποίηση της εικόνας τους στους μαθητές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου