Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια
Όλο και περισσότερες μαμάδες εκφράζουν το άγχος για την προετοιμασία των παιδιών τους που αφήνουν σιγά-σιγά το νηπιαγωγείο και οδεύουν προς το κατώφλι του μεγάλου σχολείου, την Α’ Δημοτικού.
Όλο και περισσότερες μαμάδες εκφράζουν το άγχος για την προετοιμασία των παιδιών τους που αφήνουν σιγά-σιγά το νηπιαγωγείο και οδεύουν προς το κατώφλι του μεγάλου σχολείου, την Α’ Δημοτικού.
Συναντώ μητέρες και παιδιά που κάθε απόγευμα μπαίνουν στην διαδικασία της αντιγραφής γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων σε καθεστώς σχολείου.Όταν τις ρωτάω γατί πιέζουν τα παιδιά σε τέτοιο βαθμό, οι απαντήσεις που παίρνω είναι ‘Το σχολείο δεν περιμένει αν το παιδί μου δυσκολευτεί να μάθει την καινούργια γνώση, να φτιάξουν τα γράμματά του για να μην σβήνουμε συνεχώς και η διαδικασία της αντιγραφής μας παίρνει αρκετό χρόνο’.
Πού βρίσκεται η αλήθεια όμως;
Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση.
Το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει κάποιες γνώσεις ήδη από το νηπιαγωγείο όπως:
– να μετράει τουλάχιστον μέχρι το δέκα
– να αντιγράφει και να γράφει σωστά το όνομα και το επίθετό του
– να μπορεί να αντιγράψει κάποια γράμματα και αριθμούς
– να αναγνωρίζει τα γράμματα που βρίσκονται στο όνομά του
– να τα εντοπίζει μέσα σε ένα κείμενο
– να μπορεί να βρίσκει λέξεις που ξεκινούν π.χ από α, κ κτλ
– να εκτελεί εντολές που έχουν τρία μέρη
– να χρησιμοποιεί σωστούς χρόνους όταν φτιάχνει μια πρόταση
– να γνωρίζει τα χρώματα
– να μπορεί να περιγράψει χωρίς δυσκολία τι συνέβη στο σχολείο
– να μπορεί να παραμένει συγκεντρωμένο στην δραστηριότητα που κάνει
– να μπορεί να συνδέει ότι το /π-α/ κάνει /πα/ είναι απαραίτητη ικανότητα για να μπορέσει το παιδί να μάθει ανάγνωση.
– να μετράει τουλάχιστον μέχρι το δέκα
– να αντιγράφει και να γράφει σωστά το όνομα και το επίθετό του
– να μπορεί να αντιγράψει κάποια γράμματα και αριθμούς
– να αναγνωρίζει τα γράμματα που βρίσκονται στο όνομά του
– να τα εντοπίζει μέσα σε ένα κείμενο
– να μπορεί να βρίσκει λέξεις που ξεκινούν π.χ από α, κ κτλ
– να εκτελεί εντολές που έχουν τρία μέρη
– να χρησιμοποιεί σωστούς χρόνους όταν φτιάχνει μια πρόταση
– να γνωρίζει τα χρώματα
– να μπορεί να περιγράψει χωρίς δυσκολία τι συνέβη στο σχολείο
– να μπορεί να παραμένει συγκεντρωμένο στην δραστηριότητα που κάνει
– να μπορεί να συνδέει ότι το /π-α/ κάνει /πα/ είναι απαραίτητη ικανότητα για να μπορέσει το παιδί να μάθει ανάγνωση.
Και πάλι εδώ δεν χρειάζονται υπερβολές εκτός και αν δούμε πως το παιδί δεν μπορεί να συνδέσει καθόλου τους ήχους που φτιάχνουν τις συλλαβές. Σε αυτήν την περίπτωση θα ήταν καλό να γίνει μια αξιολόγηση στο παιδί ώστε να ενισχυθεί αυτή του ικανότητα από κάποιον ειδικό.
Παιχνίδια για την καλύτερη προετοιμασία του παιδιού!
– παζλ
– αντιστοιχία αριθμού και ποσότητας
– να βάζει μια ιστορία σε σειρά και να την διηγείται μετά
– κατηγοριοποίηση σε φρούτα, λαχανικά, έπιπλα, χρώματα, σχήματα, φαγητά, ρούχα
– παιχνίδια όπως ‘Ποια είναι περισσότερα/λιγότερα’ για παράδειγμα ‘Οι 5 καρέκλες ή 3 καρέκλες είναι περισσότερες;’
– να ζωγραφίζουν την αλφαβήτα
– ανάγνωση παραμυθιών
Όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο και χωρίς να ασκείται υπερβολική πίεση στα παιδιά!
lifemade
Παιχνίδια για την καλύτερη προετοιμασία του παιδιού!
– παζλ
– αντιστοιχία αριθμού και ποσότητας
– να βάζει μια ιστορία σε σειρά και να την διηγείται μετά
– κατηγοριοποίηση σε φρούτα, λαχανικά, έπιπλα, χρώματα, σχήματα, φαγητά, ρούχα
– παιχνίδια όπως ‘Ποια είναι περισσότερα/λιγότερα’ για παράδειγμα ‘Οι 5 καρέκλες ή 3 καρέκλες είναι περισσότερες;’
– να ζωγραφίζουν την αλφαβήτα
– ανάγνωση παραμυθιών
Όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο και χωρίς να ασκείται υπερβολική πίεση στα παιδιά!
lifemade
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου