PUBLISHED ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 6, 2014 BY SOFIA ATHANASIADOU
Η ορθογραφία παίζει σημαντικό ρόλο στα ελληνικά σχολεία, αφού σχεδόν καθημερινά τα παιδιά έχουν να μάθουν κάποιες φράσεις ή και λέξεις για ορθογραφία, την οποία γράφουν την άλλη μέρα στην τάξη.
Τι γίνεται όμως με τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ορθογραφία; Για κάποια παιδιά δεν είναι τόσο απλό να μαθαίνουν και να θυμούνται την ορθογραφία, ειδικά έτσι όπως δίνεται στο σχολείο. Όση προσπάθεια και αν κάνουν, όσες φορές και αν την γράψουν, ακόμα και αν την ξέρουν όταν τη γράφουν στο σπίτι….στο σχολείο κάνουν λάθη!
Έτσι ο δάσκαλος/α παίρνει το τετράδιο, το διορθώνει με κόκκινο στυλό και ο μαθητής λαμβάνει ένα τετράδιο γεμάτο κατακόκκινα σημάδια και κάποια βαθμολογία τύπου Α- ή Β κλπ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μάθει το παιδί ορθογραφία; Φυσικά όχι!Το παιδί παίρνοντας ένα τετράδιο γεμάτο κόκκινα σημάδια και κακή βαθμολογία, απογοητεύται, μισεί αυτομάτως την ορθογραφία, θέλει να κρύβει το τετράδιο, σταματά να προσπαθεί να μάθει, φοβάται την ορθογραφία…!
Τι πρέπει λοιπόν να αλλάξει όσον αφορά την ορθογραφία στο σχολείο:- Ο δάσκαλος/α να μην χρησιμοποιεί κόκκινο στυλό! Και το μπλε μια χαρά κάνει τη δουλειά του, είναι πιο διακριτικό. – Κάτι που επίσης μπορούν να κάνουν οι δάσκαλοι όταν το παιδί έχει πολλά λάθη είναι να του ζητήσουν να τα διορθώσει στο σπίτι. – Να μην μπαίνει βαθμός! Τι μανία είναι αυτή με τη βαθμολόγηση παντού…! Το άλλο πάλι που έχω δει είναι τα τραγικά αυτοκόλλητα του τύπου χαρούμενη φατσούλα για όσους έγραψαν σωστά και λυπημένη φατσούλα για όσους μαθητές έκαναν λάθη! Ένα απλό τσεκ αρκεί, αν μπορείτε να γράψετε και κάτι θετικό ακόμα καλύτερα! Αν θέλετε να βάλετε αυτοκόλλητο, βάλτε σε όλα τα παιδιά!- Να μην είναι μεγάλη σε έκταση.- Οι δύσκολες λέξεις να διδάσκονται στην τάξη, χρησιμοποιώντας μια εικόνα που θα βοηθήσει το παιδί να θυμάται την ορθογραφία. π.χ. για το ρήμα δακρύζω μπορούμε να σχεδιάσουμε κάποιον που κλαίει με τα δάκρυα σε σχήμα υ. Για τη λέξη πρόσωπο μπορούμε να ζωγραφίσουμε ένα πρόσωπο, του οποίου η μύτη να είναι ω κλπ! – Οι οικογένειες λέξεων είναι πολύ καλές, γιατί έτσι ομαδοποιούνται λέξεις με κοινή ορθοραφία.- Κατά την εκφώνηση της ορθογραφίας να δίνεται ο απαραίτητος χρόνος ώστε όλα τα παιδιά να προλαβαίνουν να γράψουν και να μην αγχώνονται. Όταν ο χρόνος δεν επαρκεί, το παιδί δίνει σημασία στο να προλάβει να γράψει και όχι στο να σκεφτεί πως γράφονται οι λέξεις.- Μετά την εκφώνηση της ορθογραφίας, καλό είναι να υπάρχει χρόνος και προτροπή για επανέλεγχο από τα παιδιά.
Τι γίνεται όμως με τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ορθογραφία; Για κάποια παιδιά δεν είναι τόσο απλό να μαθαίνουν και να θυμούνται την ορθογραφία, ειδικά έτσι όπως δίνεται στο σχολείο. Όση προσπάθεια και αν κάνουν, όσες φορές και αν την γράψουν, ακόμα και αν την ξέρουν όταν τη γράφουν στο σπίτι….στο σχολείο κάνουν λάθη!
Έτσι ο δάσκαλος/α παίρνει το τετράδιο, το διορθώνει με κόκκινο στυλό και ο μαθητής λαμβάνει ένα τετράδιο γεμάτο κατακόκκινα σημάδια και κάποια βαθμολογία τύπου Α- ή Β κλπ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μάθει το παιδί ορθογραφία; Φυσικά όχι!Το παιδί παίρνοντας ένα τετράδιο γεμάτο κόκκινα σημάδια και κακή βαθμολογία, απογοητεύται, μισεί αυτομάτως την ορθογραφία, θέλει να κρύβει το τετράδιο, σταματά να προσπαθεί να μάθει, φοβάται την ορθογραφία…!
Τι πρέπει λοιπόν να αλλάξει όσον αφορά την ορθογραφία στο σχολείο:- Ο δάσκαλος/α να μην χρησιμοποιεί κόκκινο στυλό! Και το μπλε μια χαρά κάνει τη δουλειά του, είναι πιο διακριτικό. – Κάτι που επίσης μπορούν να κάνουν οι δάσκαλοι όταν το παιδί έχει πολλά λάθη είναι να του ζητήσουν να τα διορθώσει στο σπίτι. – Να μην μπαίνει βαθμός! Τι μανία είναι αυτή με τη βαθμολόγηση παντού…! Το άλλο πάλι που έχω δει είναι τα τραγικά αυτοκόλλητα του τύπου χαρούμενη φατσούλα για όσους έγραψαν σωστά και λυπημένη φατσούλα για όσους μαθητές έκαναν λάθη! Ένα απλό τσεκ αρκεί, αν μπορείτε να γράψετε και κάτι θετικό ακόμα καλύτερα! Αν θέλετε να βάλετε αυτοκόλλητο, βάλτε σε όλα τα παιδιά!- Να μην είναι μεγάλη σε έκταση.- Οι δύσκολες λέξεις να διδάσκονται στην τάξη, χρησιμοποιώντας μια εικόνα που θα βοηθήσει το παιδί να θυμάται την ορθογραφία. π.χ. για το ρήμα δακρύζω μπορούμε να σχεδιάσουμε κάποιον που κλαίει με τα δάκρυα σε σχήμα υ. Για τη λέξη πρόσωπο μπορούμε να ζωγραφίσουμε ένα πρόσωπο, του οποίου η μύτη να είναι ω κλπ! – Οι οικογένειες λέξεων είναι πολύ καλές, γιατί έτσι ομαδοποιούνται λέξεις με κοινή ορθοραφία.- Κατά την εκφώνηση της ορθογραφίας να δίνεται ο απαραίτητος χρόνος ώστε όλα τα παιδιά να προλαβαίνουν να γράψουν και να μην αγχώνονται. Όταν ο χρόνος δεν επαρκεί, το παιδί δίνει σημασία στο να προλάβει να γράψει και όχι στο να σκεφτεί πως γράφονται οι λέξεις.- Μετά την εκφώνηση της ορθογραφίας, καλό είναι να υπάρχει χρόνος και προτροπή για επανέλεγχο από τα παιδιά.
Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςsofiatsin@gmail.compaidagwgos.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου