Πολύ σημαντική εδώ είναι η αίσθηση της ακοής. Μερικά έξυπνα σενάρια για να ενισχύσουμε τη φωνολογική επίγνωση είναι τα εξής :
- Βοηθάμε τα παιδιά προφέροντας λέξεις , χωρίζοντάς τες στις συλλαβές τους π.χ. χτυπώντας τα χέρια μας σε κάθε συλλαβή. Πα – να – γιώ – της
- Μπορούμε ακόμα να τα ενθαρρύνουμε να λένε αργά – αργά τους ήχους από τους οποίους αποτελείται μια λέξη γ/α/τ/α/
- Μια ακόμα ιδέα θα ήταν να αλλάξουν το αρχικό γράμμα της αλλάζοντας παράλληλα και τη σημασία της χρησιμοποιώντας μικρά στιχάκια και εντοπίζοντας τις διαφορές. Στο πεπόνι έβγαλαν το π έβαλαν το λ και έγινε λεμόνι. Ήρθαν τα τέσσερα αδέρφια ο Τάκης, ο Μάκης, ο Σάκης και ο Λάκης
- Προσθέτουμε, αφαιρούμε γράμματα ή να αντιστρέφουμε συλλαβές από τη λέξη( ακόμα και φτιάχνοντας λέξεις χωρίς νόημα).άστρο-κάστρο , αχλάδι-λάδι, παπί-πίπα
- Ακόμα μπορούμε να αφηγηθούμε ένα παραμύθι στο οποίο τα παιδιά θα συμμετέχουν κατασκευάζοντας λέξεις….ο Κώστας βρέθηκε σε ένα μαγικό παντοπωλείο που μπορούσε να αγοράσει μόνο ό,τι άρχιζε από α ….. τι μπορεί να αγοράσει(Στο παραμύθι του Ε. Τριβιζά : Ο λαίμαργος Τουνελόδρακος υπάρχει μια μορφή τέτοιας άσκησης όταν ο ήρωας καλείται “να βάλει 100 φισ και 100 τίκια και να φτιάξει 100 φιστίκια)
- Σε κάθε περίπτωση οι ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης αποτελούν ένα σημαντικό (και διασκεδαστικό) κομμάτι για το ξεκίνημα της Α΄ Δημοτικού.
Γλωσσάρι
Φωνήματα : ονομάζονται οι ελάχιστες μονάδες ήχου κάθε γλώσσας που λειτουργούν διακριτικά, δηλ. διακρίνουν σημασίες, π.χ. πόνος, τόνος.
Φθόγγος : κάθε ήχος που χρησιμοποιείται από τους ομιλητές μιας γλώσσας.
Γράφημα : η βασική μονάδα κάθε συστήματος γραφής (π.χ. στα αλφαβητικά συστήματα γραφής το γράμμα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου