Τρίτη, 2 Φεβρουαρίου 2016

ΓΕΝΝΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα αδέλφια ξεκινάει αμέσως μετά (ή ακόμα και πριν) την γέννηση του δεύτερου παιδιού. Η συμπεριφορά του παιδιού γίνεται επιθετική, ενώ κάποιες φορές παρατηρείται και παλινδρόμηση. Με τον όρο παλινδρόμηση εννοούμε την συμπεριφορά που υιοθετεί ένα παιδί η οποία μοιάζει περισσότερο με αυτήν ενός μωρού π.χ. ενούρηση, χρήση μπιπερό. Είναι σημαντικό για τους γονείς να προετοιμάσουν το πρωτότοκο παιδί για τον ερχομό του δεύτερου, καθώς χρειάζονται χρόνο για να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Η γέννηση ενός νέου μέλους μπορεί να είναι από τα πιο σκληρά πράγματα που θα έχει το παιδί να αντιμετωπίσει. Μπορεί όμως να γίνει και το μεγαλύτερο δώρο που μπορούν οι γονείς του να του δώσουν.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑΣ ΓΟΝΕΑΣ ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
  • Οι γονείς θα πρέπει να μιλήσουν στο παιδί για τον ερχομό του δεύτερου προτού το ανακοινώσουν στους γύρω τους. Είναι σημαντικό το παιδί να το ακούσει από τους γονείς του, τα πιο σημαντικά πρόσωπα στην ζωή του και όχι από κάποιον που δεν ανήκει στην πυρηνική οικογένεια.
  • Εάν οι γονείς σκοπεύουν να μετακινήσουν το παιδί σε νέο κρεβάτι ή σε νέο υπνοδωμάτιο, καλό θα είναι να γίνει πριν την γέννηση, έτσι ώστε να μην αισθανθεί παραγκωνισμένο. Το ίδιο ισχύει και για άλλες σημαντικές αλλαγές, όπως τον απογαλακτισμό, την εκπαίδευση της τουαλέτας κ.α.
  • Το παιδί θα πρέπει να έχει μια όσο το δυνατόν ρεαλιστική εικόνα για το τι θα συμβεί με την γέννηση του μωρού. Το μωρό θα χρειαστεί πολύ χρόνο σχετικά με την φροντίδα του, οι γονείς θα κουράζονται πολύ, ενώ δεν θα μπορεί να παίξει με το αδερφάκι του ή να κάνει πολλά πράγματα.
  • Είναι επίσης βοηθητικό εάν η οικογένεια έρθει σε επαφή και επισκεφθεί μία άλλη οικογένεια με μωρό.
  • Υπάρχουν πολλά βιβλία που δίνουν πληροφορίες για την εγκυμοσύνη και τον ερχομό ενός νέου μέλους στην οικογένεια τα οποία απευθύνονται στα παιδιά. Καλό είναι μέσα από αυτά οι γονείς να δώσουν χώρο στα παιδιά να εκφράσουν τις απορίες και τα συναισθήματα τους.
  • Οι φωτογραφίες και τα βίντεο από την νηπιακή ηλικία του ίδιου του παιδιού μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμη πηγή για να μιλήσουν οι γονείς στο παιδί για την γέννηση του μωρού και πώς ήταν το ίδιο το παιδί όταν γεννήθηκε.
  • Μπορεί το παιδί να προετοιμαστεί ακόμα και για το πώς να συμπεριφέρεται στο μωρό και πώς να το κρατάει κάνοντας εξάσκηση πάνω σε μία κούκλα, ενώ η συμμετοχή του στην προετοιμασία για τον ερχομό του μωρού όπως π.χ. η αγορά των ρούχων μπορεί να αποτελέσει μια ευχάριστη διαδικασία για το ίδιο.
  • Το αν το παιδί θα είναι παρόν στην γέννηση είναι μια απόφαση που θα πάρει η κάθε οικογένεια ανάλογα με το τι επιθυμεί η ίδια. Όποια κι αν είναι όμως η απόφαση είναι σημαντικό κατά τη διάρκεια της γέννησης να υπάρχει ένα πρόσωπο αναφοράς για το παιδί, ένα οικείο πρόσωπο δηλαδή του οποίου η αποστολή θα είναι να συνοδέψει το μωρό σε όλη την διάρκεια της γέννησης απαντώντας σε οποιαδήποτε απορία του.

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΡΧΟΜΟΥ ΕΝΟΣ ΜΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ;

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που φαίνεται να συμβάλλουν στην δύσκολη προσαρμογή του παιδιού:
  • Τα παιδιά που έχουν αναπτύξει πολύ στενή σχέση με τις μητέρες τους είναι αυτά σχέση με τις μητέρες τους είναι αυτά που έχουν τις πιο δύσκολες αντιδράσεις.
  • Οι έρευνες δείχνουν ότι η προσωπικότητα του κάθε παιδιού είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που καθορίζει πώς θα αντιδράσει στην γέννηση του παιδιού.
  • Τα παιδιά που έχουν αναπτύξει μια στενή σχέση με τον πατέρα τους προσαρμόζονται πιο εύκολα.
  • Το στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού επίσης συμβάλλει στην προσαρμογή του. Τα παιδιά στην ηλικία των 2 προσαρμόζονται δυσκολότερα, καθώς οι ανάγκες τους για εγγύτητα και προσοχή συνεχίζουν να είναι σημαντικές για αυτά.
  • Το άγχος στην οικογένεια επιδρά αρνητικά και δυσκολεύει την προσαρμογή όλης της οικογένειας και του παιδιού στον ερχομό του δεύτερου.
ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ;
  • Οι γονείς καλό θα είναι να φροντίσουν να αφιερώνουν ξεχωριστά χρόνο στο πρώτο τους παιδί. Ακόμα και δέκα λεπτά μέσα στα οποία το παιδί θα επιλέξει την δραστηριότητα που θα μοιραστεί με τον γονιό του, μπορούν να σημαίνουν πολλά για αυτό ενώ βελτιώνουν και την συμπεριφορά του.
  • Τα παιδιά μπορεί να εκφράσουν τα αρνητικά τους συναισθήματα λόγω της αίσθησης τους ότι παραμελούνται. Οι γονείς από την πλευρά τους δεν πρέπει να ακυρώσουν αυτά τα συναισθήματα. Αρκεί να τα ακούσουν και να τα αναγνωρίσουν.
  • Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στα παιδιά ότι δεν επιτρέπεται καμία κακομεταχείριση από μέρους τους προς το νεογέννητο. Αν αισθανθούν θυμωμένα ή απογοητευμένα απέναντι στο αδερφάκι τους , μπορούν να εκφραστούν με άλλους τρόπους π.χ. μέσα από ζωγραφιές ή μέσα από το παιχνίδι με τις κούκλες τους.
  • Όταν οι συγγενείς και οι φίλοι θα αρχίσουν να επισκέπτονται την οικογένεια για να γνωρίσουν το νέο μέλος προσφέροντας του δώρα, οι γονείς μπορούν να αγοράσουν κάποια «ξεχωριστά» δώρα για τον/την μεγάλο/η αδερφό/η.
  • Οι γονείς θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι το παιδί έχει τον δικό του χώρο και τα δικά του αντικείμενα/παιχνίδια που δεν χρειάζεται να τα μοιραστούν με το αδερφάκι τους.
  • Τα παιδιά από την πλευρά τους μπορούν και θέλουν να αναλάβουν τον δικό τους ρόλο στην φροντίδα του νεογέννητου. Οι γονείς μπορούν να επιτρέψουν στο παιδί να συμμετάσχει χωρίς υπερβολές, ενώ θα πρέπει να υπενθυμίζουν στο παιδί τους ποια είναι τα οφέλη του να είσαι ο μεγάλος αδερφός/ η μεγάλη αδερφή π.χ. να μπορείς να πηγαίνεις στο πάρκο και να παίζεις, να έχεις τους φίλους σου κ.α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου